Sierra del Carrascal de Parcent

Mirador (CV-715) - Sierra del Carrascal de Parcent - Cumbre Carrascal - Tossal de Polup - Mallada Plana - Cueva de la Coloma - Fuente de la Foia - Parcent - Mirador (CV-715)

Köranvisning: Kör till korsningen av CV-720 och CV-715 i Parcent och fortsätt längs CV-715 mot Tarbena. Efter ca  6,4 km hittar Du en utsiktsbalkong och en parkeringsplats på vägens vänstra sida. (Vägkarta)

Leden börjar vid utsiktsbalkongen (600 m) som öppnar en vacker utsikt mot Pops dal. I dalens södra del syns Jalon/Xalo. I bakgrunden reser sig berget Montgo. I väst ser Du Parcent och toppen av Cavall Vert. I norr räcker utsikten över Sierra de Segaria tills havet.

Gå över CV-715 till en stig med gul-röd-vita markeringar som leder uppåt. Vid Berg Cafe Coll de Rates ansluter sig stigen till en grusväg (3min) (630 m). Ta av till höger mot toppen av Sierra del Carrascal de Parcent. Grusvägen förändras till en betongväg (10min) (640 m). Omkring Dig breder sig ett berglandskap. De mest markanta bergen är Ferrer, Bernia, Ponoch, Puig Campana, Aixorta,  Aitana, och Montgo. Kantad av tallar slingrar sig vägen uppåt och öppnar en utsikt mot Benidorms höghus.

Betongvägen förändras till en grusväg (35min) (865 m) som stiger till antenner (39min) (895 m) där Du svänger till vänster. Nu har Du en utsikt också västerut mot bergen Monduber, Safor och Cavall Vert och mot nordvästkusten. Nere i dalen syns Parcent.

Snart efter antennerna blir grusvägen till en betongväg som stiger uppåt till en trästuga där Du hittar mer antenner (45min) (930 m). Leden fortsätter längs en stig med gul-röd-vita markeringar och med en vägvisare mot "Cumbre Carrascal". Nästan omedelbart delar sig stigen. Gå uppåt till höger. När stigen delar sig nästa gång vid en stuga och antenner (50min) (980 m) gå uppåt till höger till bergkammen. Stigen följer kammen antingen på dess högra eller vänstra sida. Var noga med att följa markeringarna.

Från kammens högsta punkt (1t03min) (990 m) sluttar stigen till en gräsbevuxen platå där Du troligen hittar får och getter (1t16min) (970 m). Stigen blir svårare att följa, men om Du håller ett öga på markeringarna, går Du inte fel. Från  Tossal de Polup leder stigen till Mallada Planas högplatå, där den börjar slutta neråt. När stigen delar sig (1t36min) (905 m), gå till höger. Nu följer Du gul-vita markeringar. På vänster sida reser sig Cordilleras norra sluttningar. Nere i dalen syns byn Benichembla och berget Cavall Vert.

När stigen delar sig nästa gång (1t50min) (835 m), gå till höger igen. Direkt därefter delar sig stigen igen. Fortsätt neråt till vänster mot öster. Ta neråt till vänster även när stigen delar sig följande gång (1t55min) (820 m). På långt avstånd skönjs Berg Cafe Coll de Rates. Så småningom svänger stigen mot söder och kommer till en vägvisare (2t20min) (680 m) som pekar till vänster mot Colomas grotta (Cova de la Coloma). Leden fortsätter rakt fram, men Du kan ta en avstickare till grottan som ligger ca 30 meter längre neråt (670 m).

Stigen sluttar ner till Foias källa (Font de la Foia) (2t40min) (520 m). Fortsätt från källan längs en grusväg tills Du hittar en bred stig med gul-vita markeringar som leder neråt till vänster (2t44min) (505 m). Stigen ansluter sig till början av en betongväg (2t58min) (370 m). Betongvägen korsar en asfaltväg och blir en grusväg (3t10min) (300 m). Fortsätt längs grusvägen och strunta i vägarna som viker av till höger. När Du hittar en byggnad framför Dig, vik av till vänster till en stig med en röd pil (3t17min) (285 m), som stiger snart tillbaka till grusvägen.

När Du kommer till CV-720 (3t33min) (270 m) ta av till höger, och strax därefter vik av till höger till en smal asfaltväg med en vägvisare (3t35min). Senare blir den en grusväg. Nästa vägskäl är litet svårt. (3t47min) (300 m). Följ vägvisaren till vänster, men fortsätt inte denna väg när den svänger till vänster strax efter vägskälet, utan fortsätt rakt fram längs en kärrväg som leder uppåt.

Kärrvägen smalnar av till en bred stig (3t51min) (320 m) som håller sig i närheten av en kraftledning. När stigen delar sig (4t25min) (540 m) ta av till höger och fortsätt uppåt  tillbaka till utsiktsbalkongen (4t30min).