Vandringen till Onetas vattenfallen
Cascadas de Oneta

Köranvisning: Sväng av från AS-25 till AS-26 enligt skylten mot "Cascada de Oneta" och fortsätt cirka 5 km till byn Oneta. (Vägkarta)

Vid byns ingång hittar du en vägvisare mot "Cascada de Oneta, SL-AS-5", som pekar på en smal asfalterad väg (310 m). Snart förvandlas vägen till en kärrväg som slingrar genom ängar till ån Oneta. Efter att ha passerat en förfallen kvarn, smalnar kärrvägen av till en stig som går ned till det första vattenfallet Firbia (20min) (245 m). Vattnet rusar ner från cirka 20 meter och bildar en härlig göl innan det forsar vidare längs ån.

Längre upp passerar du kvarnstugan Abaxo med en traditionell utrustning av en mjölnare. Först följer stigen ån som är kantad av en stenmur. Senare vänder stigen bort från ån och kommer till en korsning (31min) (210 m), där du svänger ner till vänster. Den branta stigen leder till det andra vattenfallet, Cascada La Ulloa (35min) (205 m). Återvänd tillbaka till korsningen och ta av neråt till vänster nästan direkt efter korsningen (39min) (210 m).

Du kan följa den vackra ån cirka 10 minuter till innan vägen tar slut. På andra sidan av ån går stigen vidare, men särskilt på våren blir stigen mycket lerig.

Återvänd på samma väg tillbaka till byn Oneta (1t40min).