Vandringen till bassängen Doiras
Illano - Embalse de Doiras - Lanteiro - Folgueiro - Illano

Köranvisning: Kör väg AS-12 till byn Illano. Vid vägen är en utsiktsbalkong med bänkar och en liten parkeringsplats. (Vägkarta)

Bredvid balkongen är en annan liten parkeringsplats (395 m). Från denna parkeringsplats börjar en cementväg mot byns nedre del. Vägen svänger till höger vid vägvisaren mot "Ruta Puente Colgante, PR-AS-113". Strax efter vägvisaren ska du vika av till vänster till en gräsbevuxen kärrväg med en vägvisare (3min) (365 m).

Vägen går förbi vattenverket och kommer till en korsning, där du svänger av till höger (11min) (285 m). Inom kort öppnar sig de första utsikter mot bassängen, Lanteiras by och berget Pico Guileira. Kärrvägen blir en stig som slingrar sig till en grusväg som du följer till höger enligt vägvisaren mot "Lanteiro" (24min) (190 m).

På vägen kan du njuta av en fin utsikt över reservoaren Doiras med sin hängbro. Efter att ha korsat bäcken Cavaneiro (Arroyo de Cavaneiro) (30min) (135 m) fortsätter stigen uppåt till en utsiktsbalkong med en liten stenbyggnad. Från bassängens strand (42min) (120 m) ska du gå till höger till bron, som öppnar en fin utsikt över floden Navia. Efter att ha korsat bron går leden vidare längs en stig som förvandlas till en kärrväg. Hela vägen har du fantastiska utsikter mot floden och Illano.

När du kommer till en korsning (1t10min) (265 m), sväng av till vänster. Utsikten över floden blir bättre hela tiden. Senare ska du vika av till vänster (1t13min) (265 m) mot byn Lanteiro. Innan du kommer till byn hittar du en charmig källa.

Efter att ha besökt byn (1t33min) (200 m) återvänd tillbaka över bassangen ända fram till korsningen där du vände till höger efter vägvisaren "Lanteiro" Den här gången ska du fortsätta rakt fram (2t43min) (190 m) .

Kärrvägen löper svagt uppåt. På vägen korsar du några bäckar, först Molino bäcken (Arroyo del Molino), sedan Abodegúa bäcken (Rego Abodegúa) och därefter Valdevar bäcken (Rego Valdevar). På den motsatta stranden av floden syns byn Lanteiro och i dalen byn Illano. När vägen delar sig(3t17min) (300 m), håll till vänster.

vägen tar dig till rekreationsområdet Folgueiró (3t40min) (470 m), där du svänger till vänster. När du når AS-12 (3t45min) (470 m), ta av till vänster igen och återvänd tillbaka till Illano (4t08min).