Marcén

Sant Joan - Barranco dels Morts - Barranco de Marcén - La Cambreta - Sant Joan

Köranvisning: Kör längs CV-170 till Vistabella. I Vistabella hittar Du skyltar mot Sant Joan de Penyagolosa. Kör ca 8 km till klostret, som har en restaurang och erbjuder nattlogi. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 13,5km/4t

Klättra från klostrets gård längs stentrappor till en smal grusväg som löper mellan byggnader. Du hittar en röd-vit markering på byggnadens hörn. Följ vägen till höger. Snart kommer Du till en vägvisare som pekar till vänster mot Villahermosa. Promenera några minuter längs denna grusväg och sväng till höger. I kurvan finns en markering som vid första blick ses att vägleda till en stig, men efter att ha svängt till höger hittar Du en annan röd-vit markering. Strax efter kurvan kommer Du till en korsning. Sväng av till vänster.

Följ denna grusväg som leder först genom barrskogen och sedan genom ett landskap präglat av enbuskar till Planas backe (25min) (1375 m) där de röd-vita markeringarna vägleder Dig till vänster till en kärrväg. När vägen efter några minuter kommer till en annan kärrväg, sväng av till vänster enligt de röd-vita markeringarna. Vägen sluttar till Morts' klyfta (40min) (1240 m) och tar slut vid en liten avsats (44min) (1230 m), som öppnar en utsikt mot högslätter kantade av böljande kullar.

Leden fortsätter längs stigen som svänger tvärt till vänster från avsatsen. Från sluttningen har Du en fin utsikt mot dalgången som ligger flera hundra meter nedre och mot dess motsatta sluttning. Senare skönjer Du en vacker husgrupp nere. Innan Du kommer till denna grupp hittar Du en vägvisare (1t20min) (1020 m). Gå till vänster enligt vägvisaren mot Mas de la Cambreta. Följ denna stig, som leder uppåt till en kärrväg (1t28min) (1045 m). Sväng av till vänster. Snart finner Du en stig med en gul-vit markering på höger sida (1t31min) (1065 m). När denna stig kommer till närheten av en kärrväg (1t40min) (1135 m), ta inte kärrvägen utan sväng till höger och fortsätt längs stigen.

Stigen ansluter sig till en kärrväg (2t08min) (1315 m). Singles de Marcéns rödaktiga bergvägg reser sig på vänster sida. Sväng av till höger. I nästa korsning (2t27min) (1400 m), vik av av till vänster.

När Du hittar ett hus på vänster sida (2t52min) (1520 m), vik av till vänster till en annan kärrväg.

Håll ett öga på vägens vänstra sida, där Du hittar en stig markerad med en små stenhöga (3t01min) (1515 m). Ta denna stig som sluttar svagt ner till en kärrväg (3h33min) (1400 m). Sväng av till höger. I nästa korsing (3h44min) (1360 m) gå till höger igen (3h44min) (1360 m) och återvänd till klostret (4t).