Penyagolosa

Toppen av Penyagolosa

Köranvisning: Kör längs CV-170 till Vistabella. I Vistabella hittar Du skyltar mot Sant Joan de Penyagolosa. Kör ca 8 km till klostret, som har en restaurang och erbjuder nattlogi. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 9,5km/3t

Promenera från klostret (1275 m) ett par minuter längs vägen som Du körde till klostret och sväng av till höger till en smalare grusväg. Vägen leder till en informationstavla med upplysning om växter (6min) (1285 m). Ta inte den breda stigen med gul-vita markeringar vid tavlan utan korsa bron och ta stigen vid skylten "Microreserva de Flora" som är markerad med en stenhöga.

Stigen följer Peguntas klyfta uppåt genom en vacker tallskog. Under de gamla, grova träd är marken grön även på högsommaren. Leden går över några bäckar, men vatten är kanske inte drickbart. Det är bättre att ta dricksvatten med Dig. De gul-vita markeringarna leder Dig till en grusväg (50min) (1495 m). Sväng av till höger.

Efter några minuter kommer Du till ett vägskäl vid parkeringsplatser. Vägen är spärrad med en ståltråd. Vik av till vänster till en bred stig som börjar stiga mot Penyagolosas topp. Stigen blir smalare och öppnar en utsikt mot omgivande berg, dalar och havet. När Du närmar Dig toppen kan Du välja mellan flera stigar.

Från Valencias näst högsta berg (1t30min) (1814 m) förefaller de lägre berg som böljande kullar. Toppen är delad i två tungar. Från dess tippar kan Du se Penyagolosas lodräta bergväggar.

Återvänd längs stigen tillbaka till vägen (2t05min). Du kan promenera längs vägen tillbaka till klostret. Strunta i vägarna som viker av till höger. Vägen har inte mycke trafik och den öppnar en trevlig utsikt mot sluttningar och klyftor där de gamla träden är glädda av olika slags klätterväxter. Under vandringen hittar Du också stolta cypresser. Vägen löper förbi en campingplats (2t50min) (1305 m) och informationstavlan vid vilken Du tog stigen längs Peguntas klyfta. Återvänd tillbaka till klostret (3t).