Villahermosa

Sant Joan - Barranco dels Morts - Barranco de Marcén - Roncales - Villahermosa del Río - Sant Joan

Köranvisning: Kör längs CV-170 till Vistabella. I Vistabella hittar Du skyltar mot Sant Joan de Penyagolosa. Kör ca 8 km till klostret, som har en restaurang och erbjuder nattlogi. (Vägkarta)

Klättra från klostrets gård längs stentrappor till en smal grusväg som löper mellan byggnader. Du hittar en röd-vit markering på byggnadens hörn. Följ vägen till höger. Snart kommer Du till en vägvisare som pekar till vänster mot Villahermosa. Promenera några minuter längs denna grusväg och sväng till höger. I kurvan finns en markering som vid första blick ses att vägleda till en stig, men efter att ha svängt till höger hittar Du en annan röd-vit markering. Strax efter kurvan kommer Du till en korsning. Sväng av till vänster.

Följ denna grusväg som leder först genom barrskogen och sedan genom ett landskap präglat av enbuskar till Planas backe (25min) (1375 m) där de röd-vita markeringarna vägleder Dig till vänster till en kärrväg. När vägen efter några minuter kommer till en annan kärrväg, sväng av till vänster enligt de röd-vita markeringarna. Vägen sluttar ner till Morts' klyfta (40min) (1240 m) och tar slut vid en liten avsats (44min) (1230 m), som öppnar en utsikt mot högslätter kantade av böljande kullar.

Leden fortsätter längs stigen som svänger tvärt till vänster från avsatsen. Från sluttningen har Du en fin utsikt mot dalgången som ligger flera hundra meter nedre och mot dess motsatta sluttning. Senare skönjer Du en vacker husgrupp nere, men den är inte ändå Villahermosa (Vacker Villa), dit Du är på väg, utan Mas de Coria. När Du kommer till husgruppen (1t30min) (990 m) sväng till höger och följ de röd-vita markeringarna, som vägleder Dig mellan byggnader till en stig. Vid stigen hittar Du en vägvisare mot "Cascada Río Villa Hermosa" (1t34min) (970 m).

När Du hittar en vägvisare mot "Cascada"(1t44min) (930 m) vik av till höger enligt vägvisaren. Stigen sluttar till ett vattenfall (1t50min) (890 m). Vid vattenfallet ska Du svänga till vänster, promenera ca 20 m och korsa ån på stenblock till stigen som går längs den motsatta sluttningen. Bara Du hittar stigens början är leden tydlig och lätt att gå på. På vänster sida reser sig en mäktig bergvägg. Först stiger Du 30 m högre upp och går sedan ner till ån Carbo (2t10min) (830 m). Efter att ha korsat ån hittar Du de röd-vita markeringarna igen.

Leden korsar ån några gånger innan stigen delar sig (2t20min) (810 m). Håll till höger, gå inte uppåt till vänster. Ca 20 m längre fram korsar Du ån igen.

Stigen ansluter sig till början av en kärrväg (2t30min) (805 m). Efter några minuter sväng av till vänster till en stig. Stigen sluttar ner till en grusväg "Masia la Posada del Río Carbo" (2t43min) (790 m). Gå inte till vägen som leder till restaurangens gård, utan håll till vänster. När Du kommer till Roncales' värdshus (2t46min) (775 m), ska Du vika av till höger till en stig. Plötsligt ser Du Villahermosa (2t56min) (760 m).

Stigen sluttar ner till ån (3t10min) (715 m). Håll Dig på höger sida av ån, tills de röd-vita markeringarna vägleder Dig över ån (3t18min) (705 m). När stigen ansluter sig till en korsning med vägarna mot tre håll, välj vägen längst till höger (3t26min) (695 m), som leder uppåt till Villahermosa (3t34min) (735 m). I byn finner Du resauranger och hotell.