Monte Arabedes

Potes - Monte Arabedes - Potes

Reitit

Köranvisning: Kör väg N-621 till Potes' centrum och sväng av vid hörnet av kyrkan till en smal asfalterad väg. Bakom kyrkan, mittemot hälsocentralen, hittar Du en stor parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 6km/1t47min

Från parkeringsplatsen (295 m) ska Du ta vägen på hälsocentralens vänstra sida till bron över ån Deva, och fortsätta efter bron till höger. Vid informationstavlan med upplysning om Monte Arabedes (3min) (300 m) hittar Du en gul-vit markering i början av en smal asfalterad väg som leder ovanför Potes.

Följ asfaltvägen utan att bry Dig om en sidoväg med en gul-vit markering till höger (8min) (315 m). I nordost är Cillorigos dal omgärdad av bergen Peña la Ventosa. I sydost syns Bullóns dal med Peña Sagra i bakgrunden.

När Du kommer till byn Rases, som består av några hus (31min) (510 m), ska Du fortsätta längs "Calle Rases" uppåt till en betongväg.  Bry Dig inte om vägen som viker av till vänster.

Kantad av gröna ängar och ekar öppnar vägen en fin utsikt mot Picos de Europa. Håll Dig på betongvägen i en vänsterkurva utan att bry Dig om grusvägen, som grenar sig från denna väg (48min) (685 m).

Strax innan betongvägen tar slut (53min) (730 m), sväng av till höger till en kärrväg. Framför Dig ser Du topparna av Picos de Europa och nere i dalen Lles och Viñón. Efter en lätt stigning till toppen av Monte Arabedes, ska Du vika av neråt till vänster till en kärrväg (58min) (750 m).  På höger hand utbreder sig  Camaleños dal med byn Turieno.

Längre ner går vägen längs en ås och svänger i dess ända till vänster (1t15min) (615 m). Du vandrar nerför en brant sluttning i riktning mot Potes, som syns nere. Bry Dig inte om vägvisaren mot "Encindar de Arabedes" som pekar till vänster (1t26min) (465 m).  Efter att ha kommit fram till Potes går Du längs Calle Sanchez Mateo till den bekanta bron på höger sida (1t46min) (295 m). Korsa bron och återvänd till parkeringsplatsen  (1t47min).