Vandringen till Collado de Castro

Bárago - Collado de Castro - Bárago

Köranvisning: Kör väg N-621 till La Vega där du svänger av till CA-894 mot Barago. Efter 4 km kommer du fram till Barago, där du tar av till vänster, uppåt till kyrkan. Vid kyrkan hittar du ett torg med en källa. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 1t43min/7,3t

Från torget (640 m) börjar en smal asfalterad väg, som leder svagt uppåt. I det första vägskälet (4min) (675 m) ska du gå till höger förbi Ermita de San Roque, i det andra (8min) (705 m) till höger igen till en betongväg och i det tredje (12min) (755 m) till vänster till en kärrväg.

Efter att ha korsat bäcken Sierra (23min) (820 m) ska du vika av till höger till en kärrväg med en gul-vit markering mot Pico de Diego innan du når huset som syns framför dig (25min) (830 m).

Du korsar Sierras bäck på nytt (40min) (950 m) och fortsätter uppåt längs vägen. Under vandringen mot Castros pass har du en utsikt mot byn Dobres omringad av bergen och över Cerecedas dal ända till Picos de Europa.

När du når Castros pass (Collado de Castro) (58min) (1095 m) visar en gul-vit markering vägen till höger till en stig vid Peña de Castros bergspelare. Innan du fortsätter längs stigen kan du ta en avstickare längs kärrvägen kantad av Pico de Diego till Las Retuertas pass, om du vill njuta av en utsikt mot Peña de la Hoz.

När stigen delar sig (1t16min) (920 m), håll till vänster. Stigen kommer till den redan bekanta kärrvägen (1t30min) (775 m), som du följer till vänster, tillbaka till kyrkan (1t43min).