Vandringen till Belbins stugor

Buferrera - Mirador del Principe - Majada de Belbin - Vega de las Mantegas - Cantón de Texéu - Buferrera

Köranvisning: Om möjligt, gör inte denna vandring i augusti eller september, inte heller på helgerna. Då måste Du använda busstransport till Covadongas sjöar. Under andra perioder kan Du åka Din egen transportmedel dit.

Kör väg AS-262 till Covadonga och ta av till vänster till CO-4 från rondellen. Efter 11,6 km ska Du svänga av till höger enligt skylten mot "Lago Ercina". Ca 1 km längre fram tar vägen slut vid en stor parkeringsplats. (Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (1125 m) ska Du gå till vänster och fortsätta efter några minuter till höger i riktning mot "Minas de Buferrera" (3min) (1120 m). Den stenbelagda vägen sänker sig mellan fina hälleberg till en liten glänta vid gruvan (6min) (1100 m), där en gul-vit makering visar till höger genom en kort tunnel (8min). Efter att ha promenerad förbi Pedro Pidals centrum, kommer Du till en korsning (11min) (1080 m), där Du följer vägvisaren mot "Belbin PR-PNPE-8" till höger.

Du passerar Principes utsiktspunkt på vänster sida (14min) (1085 m) med en utsikt över Comeyas högplatå. Fortsätt längs kärrvägen som stiger upp till Llomba (27min) (1165 m).  På höger hand ser Du Ercinas sjö med Picos de Europas toppar i bakgrunden. Efter att ha korsat en bäck (33min) (1120 m) passerar Du en källa (35min) (1120 m) och inom kort en annan källa (42min) (1140 m) innan Du kommer över gröna ängar till Belbins stugor (53min) (1050 m).

Fortsätt till stugornas höger sida och sedan uppåt längs sluttningen till en stig (55min) (1065 m) som Du följer till vänster. Framför Dig öppnar sig en fin havsutsikt. Lite längre fram ska Du gå till vänster till en smalare stig (59min) (1055 m), som sluttar ner till Mantegas högplatå (1t04min) (1025 m), där den svänger till vänster och förändras senare till en stenbelagd kärrväg på Cantón de Texéus sluttning. När Du kommer till ett vägskäl (1t12min) (1060 m), ska Du vara noga med att Du går till vänster till en stig med en vägvisare mot GR-202 och en röd-vit markering.

Efter att ha vandrad några minuter neråt ska Du svänga till höger vid en trästolpe i riktning mot den röd-vita markering som sköns framför Dig. Stigen leder uppåt till en bergkam med en vidsträckt utsikt över Comeyas högplatå (1t16min) (1065 m). Följ de röd-vita markeringarna neråt längs den gräsbevuxna sluttningen kantad av hällar i riktning mot högplatån.

När Du kommer till kanten av högplatån (1t44min) (895 m), fortsätt mot stugan, som Du ser framför Dig. Från stugan (1t49min) (885 m) ska Du gå till högplatåns ände (1t51min) (885 m), där Du blickar ut över Comeyas högplatå. Fortsätt inte till höger till en stig som leder neråt, utan sväng uppåt till vänster. Om Du tittar uppåt ser Du balkongräcken av Principes utsiktspunkt. Efter att ha klättrat högre upp hittar Du på höger hand byggnadsruinerna av gruvan och passerar några vägvisare mot "Vega de Comeya". Fortsätt uppåt tills Du hittar en stig med en vägvisare mot "Lagos de Covadonga PR-PNPE-1" (2t05min) (930 m). Stigen går uppåt till  Escalera (2t08min) (965 m) och fortsätter sedan genom en kort tunnel. Nu följer Du gul-vita markeringar ända fram till Buferreras parkeringsplats (2t20min) (1045 m) där Du tar en stenbelagd väg till vänster. Vägen förändras till trappor som leder till Pedro Pidad (2t25min) (1070 m). Återvänd längs den redan bekanta vägen till parkeringsplatsen (2t37min).