Vandringen längs Kantabriska Bergen

Llanáves de la Reina - Valle del Naranco - Refugio de Tajahierro - Collado del Boquerón de Bobias - Valle de Lechada - Llanáves de la Reina

Köranvisning: Kör väg N-621 till Llanáves de la Reina som ligger mellan kilometerstolparna 117 och 118. Vid brunnen hittar Du en parkeringsplats. (Vägkarta)

Vid N-621 (1390 m), ca 50 meter från källan mot Puerto San Glorio hittar Du en informationstavla om "Parque Regional de Picos de Europa" och bron över bäcken Naranco. Efter att ha korsat bron svänger Du av till vänster. Betongvägen går förbi kvarnet och informationstavlan om PR-LE-23. Kort därefter korsar Du en bro på nytt till N-621. På vägens högra sida hittar Du en informationstava med upplysning om leden PR-LE-22. Från tavlan ska Du ta betongvägen till höger (3min) (1395 m). Efter en stund blir den en kärrväg.

Bry Dig inte om vägen som viker av till höger (8min) (1420 m). Du vandrar genom Narancos dal med flera bäckar. Kantad av Orpinas bergskedja leder vägen till två vägvisare (34min) (1530 m). Följ vägvisaren mot "Portilla de la Reina" rakt fram mot Alto de Cubil del Can. En gång till struntar Du i kärrvägen som svänger av till höger (41min) (1540 m) och fortsätter rakt fram förbi Tajahierros stuga (46min) (1560 m).

Vägen svänger till höger och börjar stiga brant mot passet av Boquerón de Bobias. Senare blickar Du ut över hela dalen av Naranco.

Vägen förändras till en stig (1t16min) (1700 m), som går till höger. Också stigen är väl markerad med trästolpar. När Du anländer till passet omringad av de Kantabriska Bergen (1t53min) (1860 m) har Du en fin utsikt mot Coriscau som reser sig i nordväst. Morro Pie Varga och Alto de Cubil del Can sträcker sig österut. Den högsta toppen i sydost är Mojón de Tres Provincias. På dess västra sida syns Du Agujas de Cardaño och Pico Cuartas.

Från passet ska Du följa stolparna neråt mot kärrvägen som skönjs framför Dig. När Du kommer till kärrvägen (1t58min) (1825 m), fortsätter Du till höger mot Alto de Velasco. Kärrvägen sluttar svagt neråt mellan bergen. Senare sträcker sig klyftan av Riasvargas uppåt till vänster mot bergen Peñas Matas (2t30min) (1615 m) och vägen börjar följa ån Lechada som flyter i dalen av Lechada.

Bry Dig inte om kärrvägen med en vägvisare mot "Barniedo de la Reina" som viker av till vänster (2t55min) (1430 m) utan fortsätt rakt fram till stugan av Pico del Canal. Inte heller ska Dy bry Dig om den nästa kärrvägen som svänger av till vänster. Ån flyter ny bredvid vägen (3t05min) (1340 m).

Senare blir vägen kantad av fina bergväggar innan den svänger till höger och avlägsnar sig från ån Lechada (3t50min) (1225 m). Inom kort börjar ån Naranco följa kärrvägen som ansluter sig till N-621 (3t58min) (1220 m). Ta av till höger. Efter att ha gått genom Portilla de la Reina (4t11min) (1225 m) blir vägen kantad av bergväggar och ängar. Följ vägen till Llanáves de la Reina (5t20min).