Picos de Europa

Brez - La Mayor - Castro de las Cerras - Brez

Köranvisning: Sväng av från väg CA-185, som förbinder Potes med Fuente De, till en smal asfalterad väg mot Brez mellan kilometerstolparna 7 och 8. Efter 4,3 km kommer Du till Brez, där Du hittar en parkeringsplats.
 (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 6,5km/1t28min

Från parkeringsplatsen (740 m) ska Du följa gul-vita markeringar förbi en källa till övre delen av byn, där Du hittar en vägvisare mot "Circuito Brez - Arredondas; Canal de Las Arredondas" (2min) (760 m).

Under vandringen längs kärrvägen öppnar sig en fin utsikt över dalen och mot Peña Sagra. I bakgrunden av Brez reser sig Cumbres de Avenas. Längre fram syns Canal de Las Arredondas kantad av Picos de Europas spetsiga toppar.

Leden fortsätter genom en grind (7min) (780 m) till ett vägskäl (15min) (785 m), där Du går till vänster enligt vägvisaren mot Brez.

Kärrvägen stiger i riktning mot Sierra Mojones. Efter nästa grind (22min) (830 m) passerar du en källa (34min) (890 m) innan en gul-vit markering visar vägen till vänster i ett vägskäl (37min) (890 m).

När vägen kantad av bokar delar sig på nytt i La Mayor (41min) (910 m), följer Du vägvisaren mot Brez till vänster. Vägen stiger uppåt till en högplatå (50min) (955 m).

Längre fram kan Du beundra utsikten mot dalen som utbreder sig på vänster hand. Eter att ha korsat Peña la Cerras' pass (1t10min) (900 m) syns Camaleños dal omgärdad av gröna kullar och Picos de Europa i sydväst.

Vägen slingrar sig ner till en korsning (1t14min) (880 m), där vägvisaren mot Brez visar till vänster. När Du kommer till Brez, går Du förbi kapellet till parkeringsplatsen (1t28min).