Cabañes

Cabañes - El Habario - Penduso - Cabañes

Köranvisning: Kör väg N-621 till Tama, där Du svänger av till CA-883 med skyltar mot Viñon och Colion. Fortsätt längs denna väg 1,6 km, tills Du hittar vägen CA-884 med skyltar mot Pendes och Cabañes till höger. Efter 2,7 km håll till höger. Du passerar Pendes 2 km längre fram och kommer ca 300 m därefter till Cabañes. Parkera vid kyrkan.(Vägkarta)

Från kyrkan (555 m) ska Du följa skyltar mot "Albergue" längs gränden med hus på båda sidor tills Du hittar på höger hand en informationstavla med upplysning om leden och en vägvisare mot "Pendes, Potes GR-71", som pekar nedåt (2min) (550 m). Senare tar Du av till vänster till en bred stig vid en trästolpe med en skrift "Santo Toribo" (4min) (530 m). Stigen går över en kärrväg (8min) (500 m) och förvandlas nästan omedelbart till en smal väg, som sluttar neråt.

Efter att ha korsat en bro (13min) (470 m) börjar Du stiga svagt uppåt till en kastanjeskog. När Du kommer till en korsning med en informationstavla (17min) (480 m), ska Du svänga av uppåt till höger, men innan Du fortsätter kan Du ta en avstickare neråt till vänster för att njuta av urgamla kastanjeträd.

På vägen uppåt hittar Du resliga kastanjer, var och en med sin enastående utseende. Högre upp öppnar sig en fantastik utsikt över Cillorigos dal omringad av Picos de Europa. Bakom Dig reser sig El Chorro i bakgrunden av Cabañes.

Kärrvägen stiger till El Habarios friluftsområde, som ligger i skuggan av kastanjeträd vid CA-884 (27min) (545 m). Leden fortsätter över vägen, längs trätrappor till sluttningen, där Du hittar en grupp kastanjeträd. Men vill Du beundra utsikter mot Desfiladero de la Hermida, Peña La Ventosa, Lebaña, Pico Agero och El Chorrolle, kan Du ta en avstickare upp till toppen av Pico Aliago längs kärrvägen till vänster innan Du korsar CA-884.

Vid kastanjeträdgruppen på andra sidan av CA-884 börjar en kärrväg mot La Penuca de Colio. Under vandrigen uppåt öppnar sig en utsikt mot Cillorigos dal. När Du kommer till en platå (42min) (640 m), gå rakt fram genom platån utan att bry Dig om sidovägarna till vänster. Lite senare ska Du svänga av nedåt till höger, till en gräsbevuxen kärrväg (46min) (650 m).

Denna vackra väg leder mot Vegas sluttningar med Picos de Europa i bakgrunden. Efter att ha korsat svackan med en källa (49min) (640 m) börjar vägen stiga svagt uppåt till ekskogen (53min) (650 m), genom vilken Du fortsätter nedåt till en källa (59min) (590 m). Från källan börjar en betongväg, som leder till Penduso (1t) (590 m). Fortsätt på samma väg genom byn till CA-884 (1t06min) (580 m), sväng av till vänster, och återvänd tillbaka till Cabañes (1t13min).