Vandringen längs Picos de Europa

Cabañes - Collau Pelea - Invernales de Panizales - Bejes - La Quintana - Collao Pebe - Collado de la Horcá Entreleguas - Cabañes

Köranvisning: Kör väg N-621 till Tama, där Du svänger av till CA-883 med skyltar mot Viñon och Colion. Fortsätt längs denna väg 1,6 km, tills Du hittar vägen CA-884 med skyltar mot Pendes och Cabañes till höger. Efter 2,7 km håll till höger. Du passerar Pendes 2 km längre fram och kommer ca 300 m därefter till Cabañes. Parkera vid kyrkan.(Vägkarta)

Från kyrkan (555 m) ska Du följa vägen framåt ca en minut innan Du svänger av till vänster till en betongväg med en röd-gul markering. Efter att ha gått genom en grind (7min) (620 m) har Du en fin utsikt bakåt mot dalen och de Kantabriska Bergen. I öster reser sig Peña Ventosa och Peña Sagra. Vägen slingrar sig över betesmarker och går genom en annan grind till ett vägskäl (35min) (785 m), där Du följer vägvisaren mot "Bejes" till vänster. Mot "Allende" ser  Du en trevlig stenstuga.

När betongbeläggningen tar slut fortsätter Du rakt fram längs kärrvägen utan att bry Dig om vägen som svänger av till vänster (56min) (920 m). Vägen stiger till Peleas bergspass (1t03min) (1010 m), där Du tar av till höger mot "Bejes". Från passet öppnar sig en fin utsikt mot Picos de Europa.

Inom kort skönjs Bejes nere i dalen. Vägen sluttar ner till Panizales stugor omringade av gröna betesmarker. Tillsammans med hästhjordar som rör sig på sluttningar bilder stugorna en vacker vy.

När Du kommer till Bejes (1t55min) (590 m) ser Du byn La Quintana på höger hand och tar betongvägen ditåt. Direkt därefter ska Du svänga av till höger två gånger till. Vägen går förfi kyrkan (2t02min) (525 m) och leder till en korsning vid ett minnesmärke. Fortsätt rakt fram till La Quintana (2t09min) (545 m) där Du följer vägen till byns övre del och sedan vidare uppåt genom betesmarker. När betongvägen svänger till höger i Pebes pass (2t23min) (675 m) kan Du ta en avstickare till vänster längs en kärrväg till utsiktspunkten Mesa de Cumbres, där Du blickar ut över Canón de Corvera och Desfiladero de la Hermida. Det tar ca 10 minuter att besöka utsiktspunkten.

Leden fortsätter en stund till uppåt längs betongvägen, innan den sluttar ner till en stenmur med en gul-vit markering som tar Dig till höger till en stig (2t29min) (685 m). När stigen börjar gå neråt mot stenstugor och ett bord (2t33min) (720 m), ska Du hålla Dig på sluttningen. Först hittar Du ingen stig, men lite längre fram finner Du gul-vita markeringar som leder till en bred stig som går mot passet av Horcá Entreleguas som skönjs högt upp framför Dig.

Efter att ha stigit till passet (2t55min) (860 m) kan Du beundra utsikten mot dalen. Stigen fortsätter nästan utan höjdskillnader och erbjuder en fin utsikt över Bejes. Inom kort ser du de bekanta stugorna nere i dalen. Stigen sluttar ner till den översta stugan på vägens vänstra sida (3t17min) (830 m). Återvänd längs den bekanta vägen tillbaka till Cabañes (4t20min).