Valle de Caloca

Sendero Valle de Caloca

Köranvisning: Kör väg CA-184 till Pesaguero, där Du svänger av till en smal asfalterad väg med en skylt mot Caloca mellan kilometerstolparna K12 ja K13. Fortsätt längs denna väg 7 km till Caloca. Vid det första huset hittar Du en liten parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 8km/2t24min

Från parkeringsplatsen (1060 m) ska Du svänga till vänster mot Plaza Cotera de la Ermita, ett litet torg, där Du viker av neråt till vänster. Från nedre delen av byn (2min) (1045 m) grenar sig en stig med en gul-vit markering till höger. När stigen ansluter sig till en kärrväg (6min) (1020 m), ska Du fortsätta nedåt till vänster över betesmarken. Efter att ha korsat bron över ån Vendejo, börjar vägen stiga svagt uppåt genom gröna ängar kantad av snöklädda bergstoppar.

Vid vägen hittar Du stenstugor. Bakom Dig öppnar sig en utsikt över Caloca mot de omgivande sluttningar och mot Cigal som reser sig i bakgrunden. I öster är dalen omgärdad av Peña Sagras bergskedja.

Undvik alla sidovägarna tills Du hittar på höger hand en gul-vit markering på en trädstam i en S-formad kurva (43min) (1250 m). Följ markeringen till en smal kärrväg och vik av till höger nästan omedelbart enligt markeringen som Du hittar på ett stenblock. Du vandrar i en ståtlig bokskog.

De gul-vita markeringarna visar vägen över tre strida bäckar innan Du kommer till ett ställe, där vägen svänger till höger och från kurvan viker av en gräsbevuxen kärrväg. Var noga med att inte ta den gräsbevuxna vägen (1t24min) (1280 m).

Efter att ha korsat två bäckar, kort efter varandra, har Du en fin utsikt mot bergstoppar på höger hand. Du går över en bäck till (1t37min) (1285 m) innan Caloca dyker upp och vägen börjar slutta ner mot dalen (1t42min) (1290 m). Följ huvudvägen utan att bry Dig om en gräsbevuxen sidoväg, som viker av i en vänsterkurva (1t48min) (1230 m).

Du korsar en bäck och går genom en grind. Bäcken flyter först på höger sida, men sedan korsar Du den (1t56min) (1200 m). Vid två stenstugor (1t59min) (1225 m) kan Du beundra utsikten mot berghällar som reser sig i bakgrunden av Calocas dal. Efter en bäck till ansluter sig vägen till en annan kärrväg (2t07min) (1210 m). Sväng av till vänster och återvänd till Caloca (2t24min).