Cucayo

Cucayo - Invernales de Ranes - Collado Sierra Lamoa - Cucayo

Köranvisning: Kör väg N-621 till La Vega, där Du svänger av till CA-894 med en skylt mot Borago. Fortsätt ca 12 km till Cucayo, där asfaltvägen tar slut. (Vägkarta)

Från asfaltvägens högra sida (960 m) börjar en betongväg med en gul-vit markering. Efter några minuter blir den en kärrväg. När Du hittar på vänster hand en skylt "Los molinos de Dobres" (7min) (1010 m), ta en avstickare till vattenkvarnar vid ån Frío. Du kan också gå inne i kvarnarna.

Återvänd tillbaka till kärrvägen (12min) och fortsätt uppåt. När vägen delar sig (15min) (1030 m), gå uppåt till höger. Ån Frío flyter på vänster hand längs gröna sluttningar omgiven av hällar och berget Pico Pecines.

Du går genom en grind (25min) (1135 m) till ett vägskäl (27min) (1135 m), där Du svänger till vänster enligt markeringen. Vägen sluttar ner till Invernales de Ranes, som består av några stugor (30min) (1110 m), och fortsätter till bron över ån Frío (40min) (1120 m). Efter att ha korsat bron stiger Du till ett vägskäl (43min) (1150 m), där markeringen visar till vänster.

Vägen leder genom bokskogen till ljusiga ängar, där Du njuter av en fin utsikt över dalen. Efter att ha korsat två bäckar kommer Du till en korsning (1t06min) (1275 m).  Sväng av till vänster i riktning mot Picos de Europa.

Under vandringen neråt håll ett öga på vägens högra sida för att inte missa den gräsbevuxna kärrvägen, som viker av till höger i Collado Sierra Lamoa (1t11min) (1250 m). Ta denna väg, som snart svänger till höger vid hällarna och fortsätter neråt. Efter en snäv högerkurva, ska Du ta av till vänster till en smal stig, som går brant neråt (1t15min) (1215 m). Alltså fortsätt inte längs vägen.

Det besvärliga avsnittet tar ca sex minuter. Vid ån Reguejada blir stigen bredare och slätare (1t25min) (1160 m). Stigen går först på åns vänstra sida, men inom kort korsar Du ån längs stenblock (1t29min) (1140 m).

Den breda, gräsbevuxna stigen leder ovanför Cucayo. Utsikten över dalen och byarna, liksom mot de omgivande sluttningarna är fantastik. Ån Reguejada brusar neråt på vänster hand och på höger sida är leden kantad av hällar.

När Du kommer till en kärrväg (1t56min) (1010 m), ska Du vika av till vänster. Vägen sänker sig till en betongväg (2t01min) (950 m) som Du följer till vänster. Efter att ha korsat ån håll till vänster och fortsätt genom byn till början av leden (2t10min).