Picos de Europa

Espinama - Pido - El Matu - Las Ilces - Espinama

Köranvisning: Kör väg CA-185, som förbinder Potes med Fuente De, till Espinamas västsida, där Du hittar en skylt mot "Hostal Puente Deva". (Vägkarta)

Från skylten (885 m) ska Du gå längs en smal asfalterad väg neråt. Nästan omedelbart ser Du en vägvisare mot "Pido PR-PNPE-26; Las Ilces; Cosgaya" framför Dig. När vägen delar sig, ska Du följa röd-vita markeringar till vänster till en betongväg. Efter att ha korsat en bro (4min) (880 m) fortsätter Du längs en stig till Pido (9min) (920 m), som ligger i foten av berget Sopeña Mediana.

Följ markeringarna genom byn, först till höger, och sedan till vänster mot "Las Ilces". I det nästa vägskälet, ska Du gå till höger, i det följande till vänster och nästan omedelbart uppåt till höger (10min) (970 m). Inom kort hittar Du markeringar vid vägen.

När Du kommer till en korsning (16min) (1010 m) fortsätter Du till vänster enligt vägvisaren mot "Las Ilces". Kantad av bokar och ekar slingrar sig vägen svagt uppåt. Håll Dig på huvudvägen utan att bry Dig om sidovägarna. Senare öppnar sig en utsikt mot Coriscau och Camaleños dal.

I ändan av Arroyo Pielgas klyfta (50min) (1085 m) svänger vägen snävt till vänster till klyftans andra sida, längs vilken den börjar slutta svagt neråt. Lite längre fram hittar Du en informationstavla med upplysning om växter och djur.

Du korsar flera bäckar som rinner ner från de omgivande sluttningar. På vänster hand är dalen omringad av Pico de Valdecoro, Peña Olvidada och Cumbres de Avenas. I sydväst visar sig Coriscau.

När vägen delar sig i El Matu (1t20min) (970 m), ska Du följa vägvisaren mot "Las Ilces" till vänster och därefter gul-vita markeringar. Nere på vänster sida forsar ån Peñalba. Vägen sänker sig brant till CA-185 (1t37min) (800 m). Gå över vägen till en betongväg på motsatta sida. I början av vägen hittar Du en skylt "Las Ilces" och gul-vita markeringar. Senare följer Du markeringarna till vänster i alla vägskäl. När Du hittar en vägvisare mot "Espinama" fortsätter Du rakt fram (1t41min) (830 m). Framför Dig reser sig Peña Remoña och på vänster sida Coriscau.

Högre upp ska Du svänga av till vänster till en stig med en gul-vit markering (2t01min) (980 m). Senare förvandlas stigen till en smal kärrväg, som stiger ännu en stund. Bry Dig inte om sidovägarna till höger. När vägen svänger snävt till vänster (2t11min) (1000 m) var noga med att inte gå till kärrvägen som viker av från kurvan. Vägen ansluter sig till CA-185 (2t30min) (870 m), som Du följer tillbaka till Espinama till början av leden (2t40min).