El Cable - Horcadina de Covarrobres - La Vueltona - Collado Horcados Rojos - El Cable

Köranvisning: Kör väg CA-185, som förbinder Potes med Fuente De, till Fuente De, där Du hittar en stor parkeringsplats vid en informationskiosk. På andra sidan av CA-185 hittar Du en lift som tar Dig till El Cable (9.00-20.00). Tur och retur biljett kostade 14 euros i sommaren 2008. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 12,5km/3t

Vid El Cables station (1850 m) finns en utsiktsbalkong, från vilken Du blicker över dalen mot Kantabriska Bergen. Ta vägen som börjar vid stationen. Sart hittar Du vägvisare mot "PR-PNPE 23" och "PR-PNPE 24". Vägen stiger svagt till passet av Horcadina de Covarrobres (15min) (1930 m), där Du följer vägvisaren mot "Horcados Rojos" till vänster. Från passet öppnar sig en utsikt mot Puertos de Áliva och berget Cortés.

På vägens vänstra sida ser Du Llorozas laguner, vanligen utan vatten på somrarna.

I La Vueltona följer Du gul-vita markeringar uppåt till höger till en stenig stig (31min) (1940 m), som slingrar sig mellan gråa bergväggar. Under vandringen kan Du beundra Picos de Europas spetsiga toppar.

När stigen delar sig (58min) (2220 m), gå till vänster. Du korsar en liten svacka (1t06min) (2210 m) och fortsätter sedan uppåt längs sluttningen av Torre de los Horcados Rojos. När stigen delar sig på nytt (1t14min) (2270 m) ta en avstickare till vänster till Veronicas stuga (1t25min) (2315 m), där Du har en fin utsikt mot Pico Tesorero, Torre de los Horcados Rojos och Torre del Hoyo Oscuro.

Återvänd tillbaka till vägskälet (1t40min) (2270 m) och följ de gul-vita markeringarna uppåt till vänster. Stigen zickzackar sig till passet av Horcados Rojos (1t51min) (2345 m). Framför Dig utbreder sig Jou de los Boches, vars slät yta når upp till Naranjo de Bulnes. I väst syns Veronicas stuga. I öster är dalen omringad av La Morra och Tiros Navarro. I nordväst och i norr reser sig Arenizas.

Den markerade rutan tar slut i passet, men Du kan klättra upp till toppen av Torre de los Horcados Rojos längs en stig som fortsätter till vänster.

Återvänd på samma väg tillbaka till El Cable (3t).