Vandringsleden: Lago Enol - Lago La Ercina - Las Rebalgas - El Bricial - Vega de Enol

Vandringsleden vid Covadongas sjöar

Lago Enol - Lago La Ercina - Las Rebalgas - El Bricial - Vega de Enol - Lago Enol

Köranvisning: Om möjligt, gör inte denna vandring i augusti eller september, inte heller på helgerna. Då måste Du använda busstransport till Covadongas sjöar. Under andra perioder kan Du åka Din egen transportmedel dit.

Kör väg AS-262 till Covadonga och ta av till vänster till CO-4 från rondellen. Efter 11,6 km kommer Du till ett vägskäl med en skylt mot "Lago Ercina" som pekar till höger. Nära vägskälet hittar Du flera parkeringsplatser. (Vägkarta)

Från vägskälet (1090 m) ska Du promenera längs trottoar mot "Lago Ercina" tills Du hittar på vägens högra sida en vägvisare mot "Lago Ercina PR-PNPE-2" (4min) (1095 m), vid vilken börjar en stenbelagd gångbana uppåt till Entrelagos utsiktspunkt (10min) (1165 m). På vänster hand syns Enols sjö och på höger hand Ercinas sjö. I bakgrunden reser sig Picos de Europa.

Vägen sänker sig till en stor parkeringsplats vid Ercinas sjö (15min) (1125 m) där Du viker av till höger enligt vägvisaren mot "Ruta de los Lagos" som pekar till sjöns högra sida. Du korsar grässlätten till stranden, där Du hittar en stig. När Du kommer till en korsning (21min) (1120 m), gå till vänster. Några minuter senare, nära sjöns andra ända, visar en gul-vit markering uppåt till höger (23min) (1115 m).

Stigen går förbi Rebalgas källa och stuga (29min) (1140 m) och svänger sedan till höger. På vänster hand utbreder sig en högplatå med Picos de Europas toppar i bakgrunden. Framför Dig sträcker sig ut talrika bergskedjor. Från kammen (36min) (1145 m) börjar stigen slutta ner till Bricials stugor (38min) (1130 m). Vid stugorna ska Du fortsätta till den motsatta sluttningen i riktning mot den gul-vita markeringen som sköns på vänster sida. Senare följer Du markeringarna genom en liten gräsglänta (Vega el Bricial) (44min) (1130 m).

När Du kommer till en vägvisare med sin baksida mot Dig, ska Du gå till vänster mot "Vega de Enol" (47min) (1115 m). Den steniga stigen går över en glänta omringad av bokar (57min) (1125 m) och fortsätter till Enols platå, där Du hittar en grusväg (1t12min) (1080 m) som Du följer till höger.

Lite längre fram syns Enols sjö. Vägen löper på sjöns vänstra sida. När Du hittar en vägvisare mot "Aparcamiento de Buferrera" (1t27min) (1085 m) ta stigen till höger. Du passerar några stugor och håller till höger (1t30min) (1080 m). Stigen ansluter sig till CO-4 (1t37min) (1080 m). Fortsätt längs vägen till början av leden (1t40min).