Valderrodíes

Sendero Valderrodíes

Köranvisning: Sväng av från CA-184 till CA-871 med en skylt mot Lamedo vid kilometerstolpen 6. Efter 8 km tar vägen slut i Lamedo vid en hållplats.
 (Vägkarta)

Från hållplatsen (835 m) ska Du svänga till höger längs en smal asfalterad väg, som snart blir betongbelagd.

Vägen leder uppåt till ett vägskäl (2min) (845 m), där en gul-vit markering visar till höger. Nästan omedelbart ska Du vika av till höger på nytt över en bro. När betongvägen tar slut, (5min) (870 m) fortsätter Du längs en kärrväg uppåt. I nästa vägskäl (7min) (890 m), ska Du gå uppåt till höger.

Följ vägen som slingrar sig i bokskogen tills Du hittar en gul-vit markering på trädstam på vänster hand i början av en stig (40min) (1110 m). Håll till höger när stigen delar sig och fortsätt längs den smala stigen i riktning mot bäcken vars porl hörs på långt håll. Efter att ha korsat bäcken (44min) (1075 m) blir stigen tydlig och delar sig lite senare. Gå till vänster över en bäck (49min) (1090 m).

När Du kommer till en äng (51min) (1095 m), ska Du fortsätta rakt fram i riktning mot stugan som Du ser uppe på sluttningen. Vid skogsbryn hittar Du en kärrväg (54min) (1100 m), som Du följer uppåt till vänster. Vägen leder till stugan (1t04min) (1175 m) och fortsätter uppåt till vänster.

Vägen ansluter sig till en grusväg (1t21min) (1230 m). Leden går neråt till vänster, men Du kan ta en avstickare till höger till Portillo de Brañes, innan Du fortsätter. Det tar ca 20 minuter att besöka passet. Från korsningen syns Cuesta Cabreñas sluttningar i sydost.

Kantad av ekar sänker sig grusvägen till Lamedo, där Du promnerar genom byn tillbaka till hållplatsen (2t05min).