Desfiladero de la Hermida - Lebeña - Desfiladero de la Hermida

Köranvisning: Kör väg N-621 tills Du hittar en vägvisare mot "Lebeña 3,5 km, PR-S3" nära Castro mellan kilometerstolparna 153 och 154. (Vägkarta)

Från vägvisaren (240 m) börjar en kärrväg, som passerar ett hus och stiger sedan ovanför Hermidas klyfta kantad av lådräta bergväggar. Senare förvandlas kärrvägen till en stig (11min) (300 m). Efter att ha korsat några klyftor, hittar Du pilar, som visar uppåt till höger (23min) (305 m). Nu börjar ett besvärlig avsnitt, en brant stigning längs den bergiga sluttningen. Följ de gul-vita markeringarna. När stigningen tar slut (29min) (340 m) ska Du svänga till vänster. Stigen går längs kanten av en brant stup ca 100 m, innan den dyker in i skogen.

Du vandrar genom en vacker ekskog till ett vägskäl (35min) (400 m) och fortsätter neråt till vänster. På höger hand reser sig en hög bergpelare. Lebeña dyker upp på vänster sida (44min) (420 m). Stigen forvandlas till en kärrväg (49min), som sänker sig till byn (1t02min) (260 m). Fortsätt genom byn till Santa Maria de Lebañas kyrka (1t08min) (210 m).

Återvänd på samma väg till ledens börja (2t15min).