Lon - Canal de Las Arredondas - Lon

Köranvisning: Sväng av från väg CA-185, som förbinder Potes med Fuente De, till en smal asfalterad väg med en skylt mot Lon mellan kilometerstolparna 5 och 6. Efter 1,3 km kommer Du till ett vägskäl i Lon med en parkeringsplats på vägens vänstra sida vid en källa. (Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (510m) ska Du svänga till källans (Posada Siglo XXI) vänstra sida, över den första bron, och vika av till höger till en smal betonggränd, som Du följer uppåt till en T-korsning (3min) (535 m), där Du svänger av till vänster. Nästan omedelbart passerar Du en källa. Bry Dig inte om en asfaltväg, som viker av till höger, men när betongvägen delar sig (5min) (560 m), fortsätt uppåt till höger.

Du följer betongvägen till byns övre del. Efter att ha passerat de sista hus blir betongvägen till en kärrväg. Framför Dig reser sig Picos de Europa och Parbolís kullar. Högre upp ser Du Lon nere i dalen.

När vägen delar sig (38min) (780 m), ska Du gå till vänster. På höger sida hittar Du en källa.

Efter att ha korsat en stängsel (47min) (855 m) kommer Du till en ladugård (51min) (870 m), och fortsätter till vänster över en annan stängsel. Vägen sluttar svagt ner till en strid bäck (1t) (845 m), som Du korsar längs stenblock. Lite senare går Du uppåt till höger i ett vägskäl.

Igen korsar Du en stängsel (1t05min) (880 m) och följer markeringen "PR-PNPE-27" rakt fram till vägvisaren mot "Alto de las Canal de Las Arredondas" (1t08min) (905 m). Enligt denna vägvisare fortsätter Du till höger ca 100 m och viker av till höger till en smal stig, som leder till en bäck (1t12min) (900 m). Efter att ha korsat bäcken stiger Du till ett litet grässlätt (845 m), som Du korsar och fortsätter neråt till en annan bäck (1t15min) (900 m). Efter att ha korsat denna bäck, var noga med att Du tar den smala stigen uppåt till vänster och inte den andra bredare stigen. Om Du tar fel, kommer Du snart till den redan bekanta kärrvägen.

Efter ca 20 m blir stigen bredare. Du vandrar genom en vacker ekskog. När skogen tar slut, fortsätter Du uppåt längs en gräsbevuxen sluttning, där stigen blir otydlig, i riktning mot hällar som Du ser högre upp. När Du kommer till ett vattenfall (1t40min) (1010 m) fortsätter Du längs en tydlig stig till höger till en grässlätt (1t45min) (1010 m), där Du hittar en kärrväg, som går neråt till höger mot en stuga

När vägen delar sig (1t56min) (870 m), ska Du ta till vänster. Efter en grind (2t) (840 m) svänger vägen till höger. Var noga med att inte vika av från kurvan till en annan kärrväg mot en grind. Håll Dig på huvudvägen utan att bry Dig om sidovägarna. När Du kommer till Lon (2t31min) (575 m), ska Du gå till höger. Vägen sluttar ner till den redan bekanta betongväg, som Du följer till början av leden (2t40min).