Vandringen från Maraña till Puerto de las Señales

Maraña - Collado de Cagüezo - Caserío de Riosol - Valle de Cabañas - Puerto de las Señales - Maraña

Köranvisning: Kör väg CL-635 tills du hittar en smal asfalterad sidoväg med en skylt mot Maraña närä kilometerstolpen 11. Efter ca 4,3 km kommer du till Maraña, där du fortsätter förbi kyrkan till en parkeringsplats på vägens vänstra sida vid en informationstavla om "Parque Regional Picos de Europa".(Vägkarta)

Fortsätt från parkeringsplatsen (1245 m) framåt förbi informationstavlan om leden "PR-LE-19 Puerto de las Señales" till början av en sandväg (10min) (1255 m) som har röd-vita markeringar.

Under vandringen mot Riosol går du genom betesmarker av Salgorio och Fuente Maraña med en fin utsikt mot Mampodres toppar. Efter att ha korsat Cagüezos pass blickar du ut över Pinos högplatå ända till Sierra de Llobiles. Senare går du förbi ett stort kors.

Vid kapellet av Nuestra Señora Virgen de Riosol hittar du en vacker källa (1t20min) ((1390 m). Följ vägvisaren mot "Puerto de las Señales, 2,5 km" till vänster till en kärrväg. Bry dig inte om stigen med vägvisaren mot Puerto de las Señales vid en bro, utan fortsätt rakt fram längs kärrvägen (1t23min) (1400 m).  Senare visar en gul-vit markering vägen till höger till en annan kärrväg (1t30min) (1425 m), som tar dig till en grässlätt (1t45min) (1515 m), där leden svänger uppåt till vänster till en kärrväg.

Under stigningen har du en utsikt över dalen av Las Cabañas och mot Pico Remelende innan du kommer fram till Puerto de las Señales (2t) (1625 m). På andra sidan av passet reser sig Pico del Águila.

Återvänd på samma väg tillbaka till Maraña (3t45min).