Picos de Europa

Mogrovejo - El Acebo - Piedra de Coardes - Tanarrio - Mogrovejo

Köranvisning: Sväng av från väg CA-185, som förbinder Potes med Fuente De, till CA-887 med en skylt mot Mogrovejo mellan kilometerstolparna 9 och 10. Efter 1 km kommer Du till Mogrovejo och hittar en parkeringsplats på vägens högra sida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 9km/2t35min

Från parkeringsplatsen (645 m) promenerar Du längs en smal asfalterad väg till en korsning (1min) (645 m), där Du följer vägvisaren mot "Torre" till höger. Fortsätt genom byn till ett vägskäl (3min) (645 m) och ta av till vänster. Efter att ha passerat tornet (5min) (670 m) kommer Du till ett vägskäl med flera vägvisare (8min) (680 m). Följ vägvisarna mot "Peña Oviedo", "Aliva" och "PR-PNPE-22" till vänster. I nästa vägskäl (11min) (700 m) går Du till vänster på nytt, och i det följande (15min) (745 m) till höger enligt vägvisaren mot "PR-PNPE-22". Snart öppnar sig en utsikt mot byn Tanarrio.

När vägen delar sig (22min) (790 m) var noga med att Du håller till höger. Alltså följ inte de gul-vita markeringarna uppåt till vänster. Vägen går runt Ladreos sluttning i en ekskog. I nordväst reser sig Picos de Europa och i sydost Peña Sagra.

Efter att ha gått genom en järnport (31min) (815 m) korsar Du flera bäckar som flyter över kärrvägen. Håll till höger i nästa vägskäl (41min) (880 m). Snart korsar Du en strid bäck längs stenblock (44min) (895 m) till en stuga. Vid stugan svänger vägen snävt till höger. Alltså gå inte till en gräsbevuxen kärrväg, som leder ovanför stugan. Utsikten över dalar räcker till Peña Sagra som ligger i bakgrunden av byn Potes.

I de två följande vägskäl ska Du hålla till vänster, men när Du kommer till en järnport (56min) (945 m) gå inte genom porten, utan sväng av nedåt till höger till en annan kärrväg, som korsar en bäck och förvandlas till en stig skuggad av stora träd (59min) (935 m). Efter en grind korsar Du en bäck igen (1t04min) (920 m).

Efter att ha korsat Piedras Negras bäck (1t11min) (915 m) svänger stigen snävt till höger och följer bäcken ett litet tag. På vänster hand syns Canal de Lechugales kantad av spetsiga toppar. I sydväst visar sig Coriscau.

Efter att ha gått genom en grind (1t15min) (910 m) blir stigen till en kärrväg, som leder genom en annan grind (1t20min) (870 m) och fortsätter till vänster. Bäcken flyter nere på höger sida.

I nästa vägskäl (1t29min) (820 m) fortsätter Du till höger. I väst syns Canal de los Tornos mellan bergen Cumbres de Avenasi och Cortes, som omringar Camaleños dal, där skönjs byn Redo.

Vägen passerar en källa och går genom en grind. Efter att ha korsat några bäckar kommer Du fram till Tanarrio (1t53min) (670 m). Fortsätt längs vägen till byns nedre del. I vägskälet (1t55min) (655 m) ska Du hålla till vänster. När Du kommer till en asfaltväg (1t58min) (640 m), sväng av till höger. Promenera längs vägen tills Du hittar en betongväg som viker av till höger mot ett hus (2t04min) (590 m). Följ denna väg som tar Dig nästan omedelbart till en källa. Vid källan hittar Du en gul-vit markering, som visar neråt, förbi huset, genom en grind till en otydlig stig. När stigen delar sig (2t06min) (575 m) ska Du följa röda pilar till vänster. Stigen leder genom en grind till bron över ån Belondio (2t08min) (555 m). Efter bron stiger Du till en annan stig (2t12min) (570 m) som Du följer till vänster.

Stigen leder till en asfaltväg i Redos by (2t20min) (570 m). Följ denna väg tillbaka till Mogrovejo, där Du passerar kyrkan och kommer tillbaka till början av leden (2t35min).