Vandringen till La Cervatina

Puebla de Lillo - Valle Celorno - Fuente del Obispo - Vega Ternillo - Collado de Ruidosos - La Cervatina - Fombea - Pegaruas - Las Veredas - Puebla de Lillo

Köranvisning: Kör väg LE-332, LE-333 eller LE-331 till Puebla de Lillo. Parkera på torget "Plaza Mayor" som du hittar vid kyrkan i byns centrum. (Vägkarta)

Korsa vägen till gatan "Calle Felix R. de Fuente", som leder över en bro (1135 m). När beläggningen tar slut, fortsätter du längs kärrvägen rakt fram på åns högra sida till informationstavlan med upplysning om leden "PR-LE-28 La Cervatina" (5min) (1130 m), där du följer vägvisaren mot "La Cervatina" över en bro till vänster. Betesmarker av Celornos dal utbreder sig på vägens högra sida. Denna led är väl markerad med gul-vita markeringar och vägvisare.

I början flyter ån Celorno på höger hand. Senare tar kärrvägen dig till klyftan mellan bergen Celorno och Yanca, där den löper svagt uppåt över en bro (13min) (1150 m) till rekreationsområdet "Fuente del Obispo" (24min) (1200 m). Här ska du följa vägvisaren mot "Vega Ternillo" rakt fram. Strunta i alla sidovägarna med ett gul-vitt kryss.

När du kommer till ett vägskäl (41min) (1305 m), ska du gå till vänster enligt vägvisaren mot "Monte La Cervatina, 3km". Du vandrar genom en härlig lövskog med färgrika träd och buskar i hösten. Under vandrignen hittar du en vägvisare mot "Arroyo de Ruidosos" (55min) (1400 m), som pekar rakt fram.

Efter att ha stigit till ett pass (1t01min) (1435 m), kan du njuta av en obehindrad utsikt mot gränsbergen mellan Asturien och Leon.

Från passet sluttar vägen över en bro ner till Ruidosas bäck (1t08min) (1425 m) och vidare till Ruidosas pass (Collado de Ruidosos) (1t18min) (1395 m) med en utsikt mot Sierra de Arveyal, Picu de los Torres och La Rapaina.

Från korsningen av La Cervatina (1t33min) (1385 m), fortsätter leden neråt till höger, men du kan ta en avstickare till vänster mot "Monte La Cervatina, 0,4 km". Efter ca 400 meter kommer du till en vägskäl och hittar en informationstavla med upplysning om idegran.

Vägen till höger löper i en ståtlig lövskog och oppnar en fin utsikt mot topparna av Sierra del Arveyal. När du kommer till ett vägskäl med flera vägvisare (1t55min) (1240 m), håll till höger enligt vägvisaren mot "Puebla de Lillo". Du vandrar genom betesmarker förbi Fombeas källa (2t05min) (1235 m). Längre fram hittar du en vägvisare på vägens vänstra sida mot "Ermita de Pegaruas" (2t09min) (1230 m). Vill du inte besöka kapellet, bry dig inte om vägvisaren, utan fortsätt rakt fram förbi rekreationsområdet av Pegaruas, över en å (2t15min) (1210 m) till en korsning (2t22min) (1225 m), där du följer vägvisaren mot "Puebla de Lillo" rakt fram. Från korsningen öppnar sig en vidsträckt utsikt över La Tejerinas och Las Veredas dalar samt berget Peña Lazara.

Kärrvägen förvandlas till en asfaltväg som du följer ett par minuter innan en gul-vit markering leder dig till höger till en kärrväg (2t19min) (1205 m). Kantad av Monte La Silvas sluttningar på höger sida erbjuder vägen en trevlig utsikt över betesmarkerna av Las Veredas.

Ån Silván Mediavilla följer leden ända till Puebla de Lillo. I utkanten av byn ska du strunta i vägen, som leder över en bro till vänster och fortsätta rakt fram till informationstavlan om leden (2t45min) (1140 m) där du korsar ån och promenerar tillbaka till Plaza Mayor (2t50min).