Monte Subiedes

Los Llanos - Prau Lera - Brañes - Camaleño - Los Llanos

Köranvisning: Kör väg CA-185, som förbinder Potes med Fuente De, till Los Llanos. Mellan kilometerstolparna 9 och 10 hittar Du en hållplats vid vilken finns plats för parkering
 (Vägkarta)

Mittemot hållplatsen, på andra sidan av CA-185 hittar Du två kärrvägar. Ta inte kärrvägen med en vägvisare mot Camaleño och Santo Toribio (returväg) utan den gräsbevuxna vägen med en gul-vit markering på ett stenblock, som stiger brant uppåt.

Leden är markerad med både gl-vita och röd-vita markeringar. När Du kommer till en annan kärrväg (7min) (630 m), sväng av till vänster. I sydväst syns en bergskedja med toppen av Coriscau. Håll Dig på huvudvägen utan att bry Dig om sidovägarna. Efter att ha gått genom en järnport delar sig vägen (21min) (765 m). Gå till vänster.

Kantad av ekar och bokar börjar vägen stiga uppåt på nytt. Lite senare öppnar sig en fin utsikt mot Picos de Europa. Ån Avasallo flyter ett tag på vänster sida innan Du kommer till en korsning, där Du går till vänster över ån (38min) (845 m).

Vägen leder till Prau Leras grässlätt omgiven av ekar. Korsa ängen uppåt till vänster. Alltså följ inte ån som svänger till höger. Högre upp på sluttningen hittar Du en kärrväg (44min) (900 m) som stiger brant uppåt till en bergkam (54min) (985 m), där den svänger till höger genom en grind till en anan kärrväg (57min) (1000 m). Ta av till vänster.

Du vandrar genom gröna ängar och njuter av en vacker utsikt mot Picos de Europa innan vägen börjar slutta neråt (1005 m). Camaleños dal spreder ut till vänster. Efter en U-kurva till vänster kommer Du till Brañesin ladugård (1t11min) (910 m) och fortsätter brant neråt. När vägen delar sig (1t23min) (775 m), visar markeringen uppåt till vänster. Du passerar några stenstugor och kommer till en vidsträckt äng med en obegränsad utsikt över Camaleños dal med sina byar (1t36min). Bakom Dig reser sig Monte Subiedes.

Vägen sänker sig genom ängar till byn Camaleño (2t11min) (415 m). Fortsätt först rakt fram och håll sedan till vänster på vägen som löper längs byns övre del. Du passerar några källor innan Du kommer till andra sidan av byn (2t15min) (410 m). Efter att ha korsat asfaltplanen hittar Du en kärrväg på ån Devas vänster sida. Kanad av äppelträd och stenmurar stiger vägen uppåt. På vänster sida ser Du Cabeza Castillon.

Efter att ha passerat ett vattenfall (2t43min) (555 m) går vägen ännu ett tag uppåt innan den sänker sig till CA-185 vid vägvisarna (2t48min).