Bustantivo

Fuente De - Majada de Bustantivo - Horcada de Valcava - Fuente De

Köranvisning: Kör väg CA-185, som förbinder Potes med Fuente De, till Fuente De, där Du hittar en stor parkeringsplats vid en informationskiosk.  (Vägkarta)

Promenera från parkeringsplatsen längs CA-185 tills asfaltvägen tar slut och Du hittar en vägvisare mot "Senda del Mercadillo" i början av en kärrväg (1110 m). När vägen delar sig, gå till höger. Du passerar Fonfrias källa (12min) (1185 m) och kommer till Berrugas stugor (19min) (1210 m). Fortsätt längs vägen rakt fram utan att bry Dig om vägen till vänster mot Pido. Efter en annan källa (27min) (1285 m) leder vägen till en korsning, där Du följer vägvisaren mot "Majada de Bustantivo" till vänster (34min) (1325 m).

Efter att ha korsat en klyfta (46min) (1340 m) börjar en å flyta på vänster hand. Du korsar några bäckar och kommer sedan till bron över ån Cantiján (57min) (1420 m). Nu börjar en brant stigning genom ekskogen till Bustantivos stuga (1t20min) (1610 m) omgiven av gröna ängar med Picos de Europa i bakgrunden. På vänster hand syns Din returväg på Valcabos sluttningar.

Fortsätt längs vägen uppåt till en bergkam (1t32min) (1695 m), där Du blickar ut över Picos de Europa och Somos gröna sluttningar.

Efter ca 100 m framåt från kammen, i en vänsterkuva, ska Du vika av till höger till en gräsbevuxen stig (1680 m) som snart delar sig. Var noga med att hålla till vänster. Alltså ta inte stigen mot bergpelare till höger. Stigen blir tydlig och fortsätter utan höjdskillnader. Under vandringen kan Du beundra Valjierros färgrika sluttningar.

Du kommer genom en grind till en äng (1t58min) (1690 m) som Du korsar till höger, till högra sidan av Cadiedas klyfta, där Du hittar en tydlig stig (2t) (1680 m). Stigen sluttar svagt neråt till en bäck (2t07min) (1640 m) och svänger på dess motsatta sida uppåt, snävt till höger, till en bergkam. När Du kommer till en äng, blir stigen otydlig, men Du ser framför Dig passet dit Du är på väg. I passet hittar Du en kärrväg (2t23min) (1750 m) som Du följer till höger. Framför Dig reser sig Picos de Europa. I väst syns andra bergskedjor av Kantabriska Bergen.

Vägen leder till en korsning i Horcada de Valcavas pass (2t39min) (1790 m). Sväng av till höger mot dalgången som sträcker ut på vägens vänstra sida.

Från gröna ängar dyker vägen in i skogen och senare tillbaka till öppet landskap. Efter att ha korsat en bäck i Duernas klyfta (3t27min) (1540 m) svänger vägen till höger till andra sidan av klyftan.

Efter en lätt stigning börjar vägen slutta neråt. Framför Dig, nere i dalen, syns Espnamas och Pidos byar. Du passerar Bustantivos korsning (3t57min) (1325 m) och fortsätter längs den bekanta vägen tillbaka till början av leden (4t30min).