Vandringsleden omkring Oceño

Oceño - Corrales de Trespando - Trespando - Oceño

Köranvisning: Sväng av från väg AS-114 vid kilometerstolpen 37 till PA-3 mot Oceño. Efter 4,2 km kommer Du till Oceño. Vid byns ingång hittar Du en parkeringsplats. (Vägkarta)

Från vägens vänstra sida viker av en smal asfalterad väg med en vägvisare "PR-AS-159 Trescares" (500 m). Under vandringen uppåt genom ett böljande beteslandskap blir vägen betongbelagd. Du passerar en ladugård och Jaces stenstugor innan vägen delar sig (40min) (765 m). Fortsätt till vänster till en kärrväg i riktning mot Corrales de Trespandius stugor. Håll till vänster också i nästa vägskäl (42min) (760 m).

Från toppen (52min) (780 m) öppnar sig en fin utsikt mot Cueras bergskedja framåt och mot Picos de Europa bakåt. På höger hand syns Garganta del Río Rubó.

Ca 50 meter innan kärrvägen tar slut vid några stugor, ska Du vika av till höger till en bred gräsbevuxen stig (54min) (780 m). Stigen sluttar svagt neråt, och svänger sedan till vänster. Genom en liten pass kommer Du till Trespandos norrsida (1t01min) (745 m). Nere i dalen syns ån Cares och flera byar på dess motsatta sluttning. På dalens motsatta sida reser sig Sierra del Cuera och två lägre berg, Hoyo Paraguas och Pica Peñamellera.

Stigen blir smalare under vandringen längs Trspandos sluttning som på vissa ställen är ganska brant. När Du kommer till en klippa som sträcker sig ut över dalen (1t22min) (660 m) öppnar sig en utsikt över dalarna och till Sierra de Juan Robre.

Stigen fortsätter till en bergkam (1t27min) (665 m) längs vilken den svänger till vänster. Framför Dig reser sig Picos de Europas spetsiga toppar med Naranjo de Bulnes. Snart sköns Jaces stenstugor dit Du är på väg. Efter att ha följat stenmuren till stugorna går Du genom två portar till den redan bekanta betongväg (1t42min) (725 m). Ta av till höger och återvänd tillbaka till  Oceño (2t10min).