Vandringsled till Peña Sagra

Somaniezo - Santuario de la Virgen de la Luz - Peña Sagra - Cuernón - Somaniezo

Köranvisning: Sväng av från väg CA-184 till CA-870 mot "Somaniezo" nära kilometerstolpen 3. Efter ca 6 km tar vägen slut. (Vägkarta)

Vid vägens ända (690 m) hittar du en informationstala med upplysning om "Santuario de la Virgen de la Luz" och en smal asfalterad väg som leder över bron till byn Somaniezo. När vägen delar sig, fortsätt längs Calle de la Luz uppåt till höger. Snart hittar du en vägvisare mot "Camino de Peña Sagra" som pekar till höger till en kärrväg (3min) (710 m). Följ denna huvudväg utan att bry dig om sidovägarna.

Kärrvägen stiger svagt uppåt i lövskogen, där du går genom en port (32min) (925 m). Efter att ha passerat en stenstuga på vägens vänstra sida (45min) (1050 m) blir landskapet flackt och du blickar ut över Liebanas dal och de omgivande bergen.

När du kommer till en korsning (1t16min) (1315 m), ska du fortsätta rakt fram mot kapellet som syns framför dig. Nedanför kapellet hittar du flera vägvisare och en källa. Bry dig inte om vägvisarna, utan fortsätt ovanför kapellet till en kärrväg som leder uppåt till höger (1t19min) (1335 m). Snart öppnar sig en utsikt över Liebanas dalar, mot de Kantabriska bergen och Picos de Europa.

Strunta i kärrvägen som viker av neråt till höger (1t29min) (1390 ), och fortsätt uppåt till vänster. Senare visar en trädstolpe vägen till en stig vid en stuga (1t36min) (1440 m). Stigen kommer tillbaka till kärrvägen som leder genom en grässlätt, där den börjar avsmalna, till kammen med stora stenblock (1t50min) (1560 m).

Från kammen ska du fortsätta till vänster till en stig markerad med en stenhöga. Du vandrar mellan buskar mot Peña Sagras sluttning, där man kan skönja en stig och grässlätter, leden till toppen av Peña Sagra.

Efter att ha stigit till en liten platå (2t03min) (1645 m), ska du klättra upp längs sluttningen till kammen som syns på vänster hand (2t09min) (1695 m). Fortsätt längs kammen till höger mot Cuernón, den högsta toppen av Peña Sagra. Flera stigar löper längs sluttningen, men om du riktar dig uppåt kommer du mellan stora stenblock till Peña Sagras kam (3t) (2010 ), där du njuter av en fantastik utsikt mot Liebana, bergen av Palencia och Picos de Europa.

Återvänd på samma väg tillbaka till Somaniezo (5t30min).