Vandringsleden till Peña Ventosa

San Pedro de Bedoya - Braña Los Tejos - Peña Ventosa - Salarzón - San Pedro de Bedoya

Köranvisning: Kör väg N-621 till Tama, där Du svänger av till CA-881 mot "San Pedro de Bedoya" nära kilometerstolpen 151. Fortsätt 4 km till San Pedro de Bedoya. Vid byns ingång hittar Du en hållplats och en informationstavla med upplysning om Braña Los Tejos på höger hand. På vägens vänstra sida finns plats för parkering.(Vägkarta)

Från korsningen (555 m) ska Du ta asfaltvägen uppåt till höger. Asfalten tar slut efter ån Bedoya och Du vandrar längs kärrvägen som slingrar sig i lövskogen till ett vägskäl vid brunnen av Los Vaos (26min) (730 m). Fortsätt till vänster över bron. Efter att ha passerat Ermita de San Pedro de Toja (41min) (840 m) har Du en fin utsikt över gröna betesmarker och Bedoyas dal ända fram till Picos de Europa (50min) (905 m).

Vägen kommer ut från skogen till betesmarken som sträcker sig ut till höger. När vägen delar sig vid en ladugård (57min) (945 m), fortsätt uppåt till höger. Från denna punkt syns kammen av Peña Ventosa på vänster hand. Vägen går runt Peña Crespa och öppnar en utsikt till Picos de Europa och Cillorigos dal.

Från passet av Braña Los Tejos (1t30min) (1275 m) syns Peña Sagra och andra toppar av de Kantabriska Bergen. Från passet ska Du vika av till vänster till en gräsbevuxen kärrväg innan Du passerar huset på vägens högra sida. Vägen går runt backen som ligger på vänster sida och kommer till en grässlätt (1t35min) (1265 m), där den svänger till höger. Nere sträcker sig ut Cillorigos dal med sina byar. Du stiger längs kärrvägen till passet (1t45min) (1330 m), där vägen star slut. Från passet öppnar sig en fin utsikt över dalar och berg.

Från passet kan Du fortsätta mot tre olika håll. Lättast är att återvända på samma väg tillbaka till San Pedro de Bedoya (3t20min). Om Du svänger till höger, hittar Du en stig som följer kammen av Peña Ventosa. Inom kort blir stigen otydlig och svår att gå på. Efter att ha klättrat ca 20 m högre upp sänker sig stigen till en svacka med utsikten till Sierra Cocón och byn Piñeres (2t05min) (1330 m). Det är möjligt att följa kammen till Peña Ventosas högsta topp, men leden är besvärlig.

Det tredje alternativet är att svänga neråt till vänster till en bred stig (1t46min) (1325 m), som leder i zikzak mönster mot kärrvägen och byn Salarzón som syns i Bedoyas dal. Längre fram börjar stigen leda till vänster svagt uppåt (2t) (1215 m) och kommer till ett litet gräsfält (2t04min) (1220 m), där Du håller Dig på den tydliga stigen, först svagt uppåt och sedan neråt. Strax innan stigen börjar gå uppåt igen (2t08min) (1205 m), ska Du följa stenhögar neråt till höger. Du hittar flera stigar på sluttningen men rikta Dig mot grässlättet som Du kan se nere. När Du kommer till grässlätten (2t28min) (1110 m) sväng till höger. Nere ser Du en stuga och en kärrväg. Från stugan (2t45min) (980 m) fortsätter Du längs kärrvägen till höger och korsar sedan betesmarken till en annan kärrväg (2t49min) (950 m), som Du följer till vänster.

Den vackra vägen kommer till en korsning (3t11min) (890 m), där Du svänger av till vänster och direkt därefter neråt till höger till en annan kärrväg. Vägen sluttar genom ekskogen och betesmarker ner till Salarzón (3t27min) (700 m). Inne i byn ska Du ta av neråt till vänster (3t29min) (685 m) till en asfalterad väg (3t30min) (670 m), som Du följer till vänster tillbaka till San Pedro de Bedoya (3t50min).