Sierra de Mampodre

Puerto de las Señales - Les Llastres de Monéu - Porrones de Monéu - Pico Remelende - Puerto de las Señales

Köranvisning: Kör väg CL-635 till Puerto de Tarna, där du viker av till LE-331 med skyltar mot "Pto. Las Señales" och "Puebla de Lillo". Strax därefter forvandlas vägnumret till LE-333. Efter ca 3 km kommer du fram till Puerto de las Señales som ligger mellan kilometerstolparna 11 och 12. (Vägkarta)

Bry dig inte om informationstavlan med upplysning om leden "Maraña - Puerto de las Señales" som ligger på samma sidan som parkeringsplatsen, utan ta kärrvägen från den motsatta sidan av LE-333 (1625 m). Vägen stiger uppåt till tallskogen med en utsikt mot Pico de San Justo. Senare sluttar den neråt och svänger till höger. Strax efter kurvan (9min) (1635 m), hittar du på vägens högra sida en stolpe med gul-vit markering. Följ stolpen till en stig.

De gul-vita markeringarna tar dig över en bäck och visar senare till höger (21min) (1720 m). Högre upp har du en fin utsikt över en liten dalgång till Sierra de Mongallos västliga bergen. Stigen sluttar ner till klyftan (35min) (1750 m), där du följer markeringen till höger. Efter ett par minuter svänger du uppåt till vänster enligt markeringen (38min) (1760 m).

Från passet av Les Llastres de Monéu (44min) (1790 m) öppnar sig en fantastik utsikt mot bergen av naturparken Redes och mot Picos de Europa. Följ inte markeringen, som visar till vänster, till stigen som leder mot byn Tarna, utan sväng till höger mot höjden av Porrones de Monéu. Du vandrar genom ljungskogen utan stig. Om du håller  dig till vänster kan du beundra utsikten över Tarnas dal. Från toppen av Porrones de Monéu (54min) (1835 m) blickar du ut över Canto del Oso.

Fortsätt uppåt mot Pico Remelende som reser sig framför dig, först över en låg höjd av Pico Mongayo. Snart efter höjden hittar du en tydlig stig och en liten betongstolpe vid stigen (1t05min) (1845 m). Från stolpen syns stigen ända till Pico Remelendes topp.

Från toppen av Pico Remelende (1t15min) (1890 m) har du en utsikt mot Tiatordos och Peña Maciédome samt över Puerto de Tarna till Picos de Europalle. I söder reser sig Picos de Mampodre och Pico del Pinar.

Du kan återvända på samma väg tillbaka till Puerto de las Señales, men vill du ha lite omväxling, kan du vika av neråt till vänster från betongstolpen (1t24min) (1845 m), och fortsätta över platån till en klyfta, där du hittar en tydlig stig som löper vid bäcken (1t31min) (1815 m). Stigen följer bäcken svagt neråt innan den svänger till klyftans högra sluttning. Efter att ha korsat kammen (1t49min) (1800 m) stiger du neråt tillbaka till Les Llastres de Monéu (1t53min) (1790 m) och fortsätter längs den redan bekanta leden tillbaka till Puerto de las Señales (2t30min).