Picos de Mampodre

Redipollos - Hoz de la Cabrera - Collado Maraña - Collado Fermosa - Valle del Bustil de Pepe - Alto de Carrerina Blanca - Robledal de Los Torcedos - Redipollos

Köranvisning: Kör väg LE-332, LE-333 eller LE-331 till Puebla de Lillo. Från byns sydsida viker av en smal asfalterad väg mot "Redipollos". Ta denna väg. Efter en knapp kilometer hittar du en informationstavla med upplysning om leden "PR-LE-29 Picos de Mampodre". Fortsätt ännu ca 400 meter till kyrkogården av Redipollos vid byns ingång. Från hörnet av kyrkogården börjar en kärrväg med en gul-vit vandringsstolpe. (Vägkarta)

Kärrvägen (1145 m) stiger upp till en kulle, där du hittar en stolpe med gul-vit markering (3min) (1165 m). Från stolpen ska du ta av till vänster och promenera neråt längs sluttningen till informationstavlan om "PR-LE-29 Picos de Mampodre" som du såg tidigare (8min) (1140 m).

Från tavlan ska du följa den välmarkerade kärrvägen till höger längs Pormas dal. Längre fram Fuentoñas bäck börjar följa leden (16min) (1145 m). På vänster hand reser sig Monte de la Yanca. När du kommer till ett vägskäl (17min) (1150 m), håll till höger enligt vägvisaren mot "Collado de Fontasouseta". Bry dig inte om vägvisaren mot Cofiñal, som pekar till vänster (22min) (1160 m).

Under vandringen genom dalen av Arroyo de la Fuentona är vägen kantad av färgrika lövtrad och gröna betesmarker. Strunta i alla sidovägarna med gul-vita kryss. Huvudvägen korsar en bäck (43min) (1250 m) och stiger genom en grind (54min) (1290 m) ovanför en stuga (58min) (1325 m), där du går rakt fram mot Pico las Carvas utan att bry dig om sidovägen till vänster.

På vänster hand reser sig bergen av Alto de Sextil. Bäcken flyter först på höger sida och senare på vänster sida. Så småningom blir vägen smalare och leder genom en grind till Hoz de la Cabrera, där den tar slut (1t06min) (1400 m). Du fortsätter genom Hoz de la Cabreras bergsskreva längs stigen som löper vid bäcken och delvis i bäckens fåra. Efter den korta bergsskrevan börjar du vandra längs en bred stig. När den delar sig (1t13min) (1435 m), ska du följa markeringen till höger.

I nästa korsning (1t28min) (1535 m), visar stolpen till höger igen. Stigen zickzackar sig till en grässlätt (1t37min) (1575 m), som du korsar till stolpen som syns på dess andra sida. Snart därefter ska du vika av uppåt till vänster mot Cueto Juracado (1t40min) (1595 m). I de två nästa förgreningar, visar stolparna till vänster.

När stigen delar sig på nytt hittar du stolparna i båda riktningar (1t57min) (1690 m), ta först en avstickare till vänster till Marañas pass (2t01min) (1695 m) for att beundra utsikten över Valdeburóns dal, innan du fortsätter uppåt till Fermosas pass (2t20min) (1750 m). Från passet öppnar sig en fin utsikt mot Mampodres bergskedja och över Bustil de Pepes dal. Nere i dalen syns en stuga. Följ stolparna längs sluttningen till stugans vänstra sida. Längs dalen löper en vacker kärrväg (2t28min) (1650 m). Du vandrar genom dalgången omringad av Mampodres toppar.

I dalens ända hittar du en ladugård i Majada de los Soportales (2t44min) (1595 m) och fortsätter längs kärrvägen förbi Cardos källa (2t48min) (1575 m) över flera bäckar och en bro (2t56min) (1520 m) till Alto de Carrerina Blanca (3t08min) (1450 m) med en utsikt mot Susarón och Pormas dal. Besök först tornet som syns på vänster hand uppe på kullen (3t13min) (1465 m), där du blickar ut över en vacker dalgång, innan du tar den breda kärrvägen neråt.

När du kommer till ett vägskäl (3t27min) (1340 m), ska du följa vägvisaren mot Redipollos till vänster. Vägen leder till Robledal de Los Torcedos, skogen med ståtliga ekar (3t30min) (1315 m), där stolpen visar till vänster igen. Mellan trädstammar öppnar sig trevliga utsikter mot Peladas bergskedja.

I nästa korsing (3t34min) (1285 m) följer du vägvisaren mot Redipollos till höger. Efter att ha passerat huset av Caserio de la Vega de San Pedro fortsätter du genom betesmarker till Rios källa, "Fuente del Rio" (3t51min) (1180 m). Bry dig inte om sidovägen till vänster, utan håll dig på huvudvägen. Från nästa källa (4t01min) (1150 m) syns Redipollos på vänster hand. Promenera genom byn (4t06min) (1150 m) till början av leden (4t10min).