Vandringen från Poncebos till Bulnes

Poncebos - Canal del Tejo - Bulnes - Poncebos

Köranvisning: Kör väg AS-264 till Poncebosiin, där Du hittar en skylt "Funicular de Bulnes" mellan kilometerstolparna 6 och 7. Här delar sig vägen. Håll till höger och fortsätt ca 1 km till asfaltvägen tar slut. (Vägkarta)

På vägens vänstra sida (250 m) hittar Du en vägvisare mot "Bulnes GR-203". Vid vägvisaren börjar en stig som sluttar ner till Jayas bro (2min) (225 m) och därefter till Zardos bro (8min) (260 m). Ån Bulnes bildar vackra gölar vid leden.

Den breda stigen zickzackar sig längs Canal del Tejo eller Texu omringad av fina bergväggar. I övre delen av kanalen blir stigningen lättare (50min) (540 m). Du passerar Colinas bro på stigens högra sida och fortsätter längs en kärrväg rakt fram (1t) (585 m).

Vid stationhuset av Bulnes svänger Du till höger till en bredare kärrväg (1t05min) (620 m) some leder till byns nedre del (1t11min) (645 m) där Du går till höger, över en bro, och följer ca 100 meter vägvisaren "PR-PNPE-19" neråt till höger. När vägen delar sig, håll till höger. Alltså följ inte vägvisaren mot "Canal de Camburero" till vänster.

Vägen stiger till byns övre del (1t23min) (705 m), där Du har en trevlig utsikt över nedre delen och stationen. Fortsätt längs vägen på vänstra sidan av husen. Vid de sista husen (1t25min) (720 m) hittar Du en vägvisare mot "Poncebos PR-PNPE-18". Härifrån öppnar sig en fin utsikt över Canal del Tejo. Följ vägvisaren till en stig som leder neråt. På vänster sida syns  Murallón de Amuesa och fromför Dig Peña de Main.

Efter att ha korsat bron Colinas (1t44min) (585 m), ska Du svänga av till vänster och återvända längs den redan bekanta stigen tillbaka till Poncebos (2t40min).