Peña Prieta

Potes - Porcieda - Ermita de Valmayor - Potes

Köranvisning: Kör väg N-621 till sydsidan av Potes. Vid Potes' ingång/avgång skyltarna hittar Du en smal asfalterad väg med en vägvisare mot "Vega de Liebana" och gul-vita markeringar. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 11km/2t51min

Följ vägvisaren mot "Vega de Liebana" och de gul-vita markeringarna (315 m) till asfaltvägen som snar blir betongbelagd. När vägen delar sig (3min) (325 m), gå till vänster. Det omgivande berglandskpet domineras av Sierra de la Viorna i bakgrunden av Cerecedas dal. Bakom Dig syns Potes och Monte Arabedes.

Betongvägen förvandlas till en kärrväg (15min) (410 m), som slingrar sig uppåt mellan korkekar. Bry Dig inte om sidovägarna och fortsätt uppåt tills en gul-vit markering visar till höger (32min) (550 m). Efter att ha passerat några stenstugor kommer Du till ett vägskäl (44min) (575 m), där Du svänger uppåt till vänster.

Kärrvägen förädras till en stig (53min) (605 m). När den delar sig (1t) (640 m), håll till vänster. Stigen löper ännu ett tag uppåt (1t05min) (670 m) innan den börjar slutta neråt mot Porciedas by. I sydväst, bakom Cerecedas dal reser sig Peña Prieta. I Porcieda (1t12min) (640 m) hittar Du husruiner och ett litet välbevarat kapell.

Återvänd längs stigen till kärrvägen och fortsätt till det redan bekanta vägskälet (1t49min) (550 m), där Du går uppåt till höger. Kärrvägen stiger upp till La Muelas topp (2t04min) (655 m) med en utsikt över Camaleños dal och mot Potesi och Ojedo. I nästa korsning (2t13min) (565 m) vik av till höger, alltså inte i riktning mot byn till vänster. I följande vägskäl (2t22min) (540 m), ska Du gå till vänster. Kärrvägen sluttar brant neråt till en grusväg (2t29min) (470 m). Sväng av till höger för att besöka Valmayors kapell (2t31min) (470 m).

Återvänd tillbaka till korsningen och fortsätt längs vägen neråt. Vägen ansluter sig till N-621 (2t51min) (315 m). Sväng av till vänster till början av leden (2t51min).