Regionalparken Picos de Europa

Puebla de Lillo (Ermita de las Nieves) - Vega del Porma - Valle del Arroyo de la Fuentona - Val de las Casas - Cofiñal - Puebla de Lillo

Köranvisning: Kör väg LE-332, LE-333 eller LE-331 till Puebla de Lillo. Från byns sydsida viker av en smal asfalterad väg mot "Redipollos". Ta denna väg. Fast omedelbart hittar du kapellet "Ermita de las Nieves". (Vägkarta)

Promenera från kapellets baksida (1125 m) längs LE-CV-79/3 mot Redipollos till bron över ån Porma som syns framåt. Efter att ha korsat bron ska du vika av till vänster till en kärrväg (2min) (1125 m). Du vandrar genom betesmarker till ett vägskäl (9min) (1140 m), där du går till höger. Också i nästa vägskäl (15min) )1155 m), fortsätter du till höger.

När du kommer till en korsning i Fontasouesas pass (17min) (1150 m), ska du följa en gul-vit stolpe "PR-LE-29" till vänster. Bry dig inte om vägvisaren mot Cofiñal som pekar till vänster (22min) (1160 m), utan fortsätt rakt fram. Tills vidare ska du strunta i sidovägarna med kryss.

Kärrvägen stiger svagt uppåt med utsikter mot bergen Secadas och senare mot de sydliga sluttningarna av Pico de la Oscura de Redipollos som reser sig på höger hand. Pico del Pinar syns framför dig.

Efter att ha stigit genom ett litet grässlätt (44min) (1215 m), svänger vägen till vänster. Nu har du en utsikt mot de västliga sluttningarna av Pico de la Oscura de Redipollos. Under vandringen längs kärrvägen håll ett öga på vägens vänstra sida, där du hittar en sidoväg med ett gul-vitt kryss och en grind (54min) (1270 m). Om det finns en stor vattenpöl framför grinden, kan du klättra över den låga stenmuren på grindens vänstra sida. Om du tar fel och fortsätter längs huvudvägen kommer du efter 4 minuter till en grind bakom vilken flyter en å och står en vägvisare mot "Robledal Los Torcedos".

Kantad av Alto de Sestil stiger kärrvägen svagt uppåt till en korsning (1t10min) (1350 m), där du svänger av till vänster. Också i nästa korsning (1t13min) (1360 m) ska du ta av till vänster.

Omringad av färgstarka sluttningar i hösten korsar vägen en gräsbevuxen höjd (1t17min) (1375 m) och fortsätter mot Las Señadas kamm som syns framåt. På höger hand reser sig Monte la Canalina. Senare svänger vägen till vänster och löper längs kanten av en grässlätt (1t32min) (1320 m). Efter en annan vänsterkurva (1t39min) (1285 m) börjar du vandra ovanför Pormas dal, där du ser byn Cofiñal.

Vägen leder till Cofiñals kyrkogård (1t50min) (1210 m). Ta kärrvägen som viker av från kyrkogårdens nedre del till vänster.

Den svagt uppåt stigande vägen erbjuder en härlig utsikt över Pormas platå med gröna betesmarker. På höger hand syns Monte de la Yanca. Vägen svänger till vänster (2t04min) (1255 m) och blir senare gräsbevuxen (2t14min) (1235 m).

Vägen ansluter sig till den redan bekanta kärrvägen (2t21min) (1200 m), som du följer till höger tillbaka till kapellet (2t38min).