Valle de Cabañas

Puerto de las Señales - Minas de Riosol - Caserío de Riosol - Valle de Cabañas - Puerto de las Señales

Köranvisning: Kör väg CL-635 till Puerto de Tarna, där du viker av till LE-331 med skyltar mot "Pto. Las Señales" och "Puebla de Lillo". Strax därefter forvandlas vägnumret till LE-333. Efter ca 3 km kommer du fram till Puerto de las Señales som ligger mellan kilometerstolparna 11 och 12. (Vägkarta)

I Puerto de las Señales hittar du en informationstavla med upplysning om leden "Maraña - Puerto de las Señales". Från tavlan börjar en kärrväg (1625 m), som stiger förbi Lagunas de Valdecarrín till ett vägskäl (6min) (1640 m). Fortsätt neråt till vänster. Kärrvägen erbjuder en trevlig utsikt över Cabañas dal och Puerto de las Señales mot Pico Remelende.

När kärrvägen tar slut (12min) (1595 m) ska du ta stigen neråt till vänster. Stigen tar slut vid en liten grässlätt (16min) (1545 m), där du tar en gräsbevuxen bana till vänster. Efter att ha gått runt en kulle (22min) (1530 m), hittar du en tydlig stig som leder svagt uppåt. Håll dig till höger när stigen delar sig.

När du kommer till en liten platå (31min) (1550 m) korsar du några bäckar och fortsätter till vänster till en gräsbevuxen kärrväg (34min) (1560 m) som i några ställen smalnar av till en stig. Under vandringen har du en utsikt över Puerto de Tarna, Caserío de Riosol och Pinos platå.

Senare syns en bredare kärrväg, dit du är på väg. Leden fortsätter längs denna kärrväg neråt till vänster (46min) (1575 m), men du kan ta en avstickare till höger för att besöka Riosols övergivna gruvor som ligger på Pico del Pinars sluttning.

Kärrvägen slingrar sig genom betesmarker mot Riosol som du kan se nere i dalen. På höger hand utbreder sig Pinos platå. Vid kapellet av Nuestra Señora Virgen de Riosol hittar du en vacker källa (1t13min) (1390 m).

Återvänd längs kärrvägen över bron utan att bry dig om stigen vid vägvisaren mot Puerto de la Señales (1t16min) (1400 m). Senare visar en gul-vit markering vägen till höger till en annan kärrväg (1t21min) (1425 m). Följ markeringarna till en grässlätt (1t36min) (1515 m), där leden svänger uppåt till vänster till en kärrväg.

Under stigningen har du en utsikt över Cabañas dal till Pinos platå innan du kommer fram till Puerto de las Señales (1t50min).