Vandringsleden i San Estebán

San Estebán

Köranvisning: Kör väg N-621 tills Du hittar skyltar mot Cuñaba och San Estebán mellan kilometerstolparna 167 och 168. Efter 2,6 km delar sig vägen. Fortsätt till vänster mot San Esteban 0,5 km till byn San Esteban, där Du hittar parkeringsplats vid brunnen. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 2km/38min

Från brunnen (280 m) ska Du följa en gul-vit markering till vänster. Du promenerar längs gränden till byns andra sida där Du hittar en vägvisare mot Tresviso (2min) (280 m). Följ vägvisaren till vänster. Inom kort kommer Du till ett vägskäl (4min) (300 m) och går till vänster på nytt. Vägen tar Dig till unsiktsbalkongen (7min) (315 m) med fina utsikter över byn kantad av Nedrinas bergskedja och till Picayos spetsiga toppar i Sierra Cocón.

Vägen smalnar av till en stig när den svänger till vänster från balkongen. Ån Robicones följer stigen till rekreationsområdet (14min) (315 m). Från dess övre del hittar Du en stig som leder uppåt till höger (17min) (330 m). Alltså, följ inte mer de vit-gula markeringarna till vänster över ån.

Stigen zikzakar till en kärrväg (22min) (380 m), som Du följer uppåt till höger. Kantat av ståtliga lövträd vägen erbjuder en trevlig utsikt till gröna sluttningar och gråa bergstoppar. När Du kommer till en korsning (30 min) (320 m), ta av neråt till höger. Vägen sluttar ner till byn, tillbaka till början av leden (38min).