Vaellus Peña Prietalle

Puerto San Glorio - Los Campanarios - Portillo de las Yeguas - Alto del Naranco - Collado del Robadorio - Altares - Alto de Cubil del Can - Mojón de las Tres Provincias - Peña Prieta - Puerto San Glorio

Lederna i Kantabrien och Leon

Köranvisning: Köranvisning: Kör väg N-621 till Puerto San Glorio, där Du hittar en en stenstuga vid parkeringsplatsen närä kilometerstolpen 122. (Vägkarta)

Den första delen av denna vandringsled till Portillo de las Yeguas är svårt att följa (titta på bilden).

Från parkeringsplatsen (1595m) ska du ta kärrvägen som delar sig efter en minut. Följ en gul-vit markering till vänster. Också i nästa vägskäl (6min) (1620m), går du till vänster, även om det finns ett gul-vit kryss i början av kärrvägen. Du vandrar genom Vega de Tamas betesmark där du går genom en grind (11min) (1615m). När vägen tar slut, fortsätt uppåt genom grässlätten (30min) (1690m) snett till vänster till en annan kärrväg, som stiger brant uppåt (36min) (1735m).

Denna väg leder till en kam (46min) (1820m), varifrån syns på höger hand en gräsbevuxen bana, som stiger mot den lägsta punkten av Los Campanarios kam. Under stigningen har du en fin utsikt över Collado de Llesba mot Picos de Europa. Efter att ha stigit upp till Los Campanarios (1t03min) (1930m), ser du Peña Prieta framför dig på vänster hand.

Från kammen ska du vika av till vänster till en stig som är markerad med en stenhöga. Högre upp leder stigen mellan stenblock till passet av Portillo de las Yeguas (1t20min) (2065m). Strax innan du kommer till passet passerar du en liten gräsbevuxen balkong med en fin utsikt mot Picos de Europa och Puerto San Glorio.

Stigen fortsätter längs sluttningen av Alto del Naranco med en utsikt över Narancos dal. När du kommer du till en korsning (1t36min) (2100m), ska du gå till höger. Stigen leder till Collado del Robadorios vacker högplatå, där den svänger uppåt till höger. Uppe på kullen hittar du en stor stenpelare (1t51min) (2155m). Härifrån öppnar sig en utsikt över dalen av Puertos de Río Frío.

Stigen fortsätter längs sluttningen och börjar stiga brant uppåt mot Altares topp. Strax innan du når toppen måste du klättra över några stenblock. Från Altares (2t25min) (2390m) vandrar du längs stigen som löper på kammen av Cubil del Can mot Mojón de las Tres Provincias. Peña Prieta reser sig på vänster hand. Snett till höger syns de spetsiga bergspelare av Agujas de Cardaño med Pico de la Lomas på dess vänster sida och Peña Espigüetes toppar i bakgrunden.

Så småningom vinner stigen höjd och kommer fram till Mojón de Tres Provincias (2t55min) (2500m), gränsberget av tre provinser, nämligen Kantabrien, Palencia och Leon. Från toppen öppnar sig en vidsträckt utsikt mot de omgivande bergen och sjöar. Palencias högsta topp Curavacas reser sig i sydost. Nere ser du bergssjöarna av Laguna de Fuentes Carrionas. I sydväst känner du igen Agujas de Cardaño, Pico de las Lomas, Pico Murcia och Peña Espigüete. I norr skönjs Picos de Europa och sjön Pozos de los Altares.

Resten av leden till Peña Prietas topp syns tydligt från Mojón de Tres Provincias. Stigen sänker sig först till passet mellan topparna (3t05min) (2445m) och stiger sedan längs Peña Prietas västsluttning till dess kam (3t22min) (2530m), som du följer till vänster tills Peña Prietas topp (3t24min) (2540m). Bergspanoraman med Curavacas, kammen av Alto de Cubil del Can, Picos de Europa och talrika andra berg är fantastik. Nere ser du Pozos de los Altares.

Återvänd på samma väg tillbaka till Puerto San Glorio (6t40min).