Leden till Urriellu

Canero - Collado de Pandébano - Majada de La Terenosa - Collado Vallejo - Jou Lluegu - Refugio de Urriellu - Canero

Köranvisning: Kör väg AS-264 till Poncebos, där Du hittar en skylt "Funicular de Bulnes" mellan kilometerstolparna 6 och 7. Här delar sig vägen. Fortsätt uppåt till CA-1 med en skylt mot Tresviso. Efter 10 km ska Du vika av till höger till en grusväg med skyltar mot Aliva och Urriellu. När vägen delar sig, följer Du vägvisaren mot "Invernales del Texu" till höger. Du kan lämna bilen vid stugorna och börja vandringen från Texu, men lika väl kan Du åka ca 4 km från Texu till Canero. (Vägkarta)

I Canero hittar Du en vägvisare mot "Bulnes, Vega Urriellu" på vägens högra sida (1120 m). Vid vägvisaren börjar en stig som går uppåt till Pandébanos pass (15min) (1220 m), där Du svänger till vänster. Snart hittar Du en trästolpe med en vägvisare mot "PR-PNPE-21". Följ de gul-vita markeringar. Från passet öppnar sig en utsikt mot Amuesas bergvägg, Pico Albo och Sotres.

Stigen leder uppåt på gröna ängar till La Terenosas stugor (Majada de La Terenosa) (27min) (1295 m) och fortsätter ovanför stugorna till Monte de La Vareras sluttning. På höger hand blickar Du ut över betesmarker med talrika stenstugor kantade av Peña Main. Nedre i dalgången syns byn Bulnes. Lite senare känner Du igen pelaren av Naranjo de Bulnes.

Du stiger mellan stora stenblock till Vallejos pass (Collado Vallejo) (1t05min) (1550 m) där Du njuter av en vidsträckt utsikt mot de omgivande berg med Naranjo de Bulnes. Du fortsätter neråt längs stigen som syns långt på den branta sluttningen.

Efter en lätt stigning börjar stigen zickzacka sig (1t24min) (1550 m) brant uppåt i riktning mot Naranjo de Bulnes. Under klättringen längs Jou Lluegus sluttning kan Du beundra utsikten mot Las Salidas de Bulnes och Sierra del Cuera.

Urriellus stuga (Refugio de Urriellu) (2t20min) (1950 m) ligger vid foten av Naranjo de Bulnes i dalen omringad av Neveron de Urriellu och Torre del Pomelo.

Återvänd på samma väg tillbaka till Canero (4t30min).