Vandringen i Valdeons dal

Posada de Valdeón - Río Arriba - Arroyo de Anzo - Río Cares - Puerto de Panderruedas - Mirador de Piedrashitas - Caldevilla de Valdeón - Posada de Valdeón

Köranvisning: Kör väg LE-243 eller CV 80/10 till Posada de Valdeón. När Du hittar skylten "Oficinas e Información" parkera på vägen. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 24km/6t

Vid skylten (925 m) börjar en smal väg uppåt till informationen (2min) (945 m). Vid hörnet av byggnaden ska Du svänga till vänster till en kärrväg med en vägvisare mot "Puerto de Panderruedas, PR-PNPE 11". Vägen dyker in i ekskogen. När Du kommer till ett vägskäl (27min) (1105 m), visar en gul-vit markering till höger. Så småningom får ekarna sällskap av bokar, lönnar och björkar. Utsikten mot Picos de Europas västmassiv är fin.

Vägen tar Dig till en korsning (49min) (1255 m) där Du följer markeringen till höger. Lite senare öppnar sig en utsikt mot Juleñes, som är bergkedjans högsta topp. Efter att ha passerat en källa (51min) (1215 m) hittar Du en kärrväg som viker av till höger mot Caldevilla. Leden fortsätter rakt fram, men vill Du återvända redan nu till Posada de Valdeón kan Du ta vägen mot Caldevilla. Strax efter denna korsning går Du över ån Arriba (52min) (1220 m). Också i nästa korsning ska Du fortsätta rakt fram (1t08min) (1245 m).

Efter att ha korsat Anzos bäck (1t13min) (1225 m), går Du över flera små bäckar innan vägen börjar stiga uppåt till en kulle (1t26min) (1285 m) med en utsikt mot Macizo Central av Picos de Europa. Du går genom en port (1t38min) (1285 m) till ett vägskäl och fortsätter till höger. Håll Dig på kärrvägen utan att bry Dig om stigen som viker av till höger (1t47min) (1280 m).

När Du kommer till ett vägskäl med en vägvisare (1t57min) (1240 m), ska Du hålla till vänster. Senare återvänder Du till detta vägskäl och tar av mot Porciles. Från detta ställe har man en fin utsikt mot Monte Camborisco.

Vägen börjar stiga brantare uppåt. Senare följer Du vägvisaren mot "Collado de Panderrueda" rakt fram (2t20min) (1350 m). Efter att ha korsat ån Cares (2t33min) (1350 m) öppnar sig en utsikt mot Picos de Europas väst- och centralmassiv samt Sierra de Cebolleda.

Uppe i Panderruedas pass (3t) (1460 m) korsar Du vägen LE-244 till en grön vägvisare mot "Mirador de Piedrashitas". Från vägvisaren följer Du först en kärrväg och senare en stig till höger till utsiktspunkten (3t07min) (1510 m). Du blickar ut över Valdeóns dal med sina byar. Dalen är omringad av Sierra de Cebolleda, Sierra de Gabanceda och Picos de Europas toppar. Peña Parda och Torre Bermeja kröner västmassivet och Torre de Friero samt Torres de Salinas centralmassivet.

Återvänd till vägskälet med vägvisaren mot Porciles (4t) (1240 m) och ta av neråt till vänster. Vid Porciles´ stugor kommer Du till vägen LE-244 (4t11min) (1185 m), men börja inte följa asfaltvägen, utan fortsätt längs den gräsbevuxna kärrvägen uppåt. När Du kommer till en korsning (4t18min) (1220 m), gå till vänster. Längre ner tar skogen slut och en vidsträckt utsikt med Picos de Europa i bakgrunden av Valdeóns dal utbreder sig framför Dig. I dalen känner Du igen Caldevilla de Valdeón, Soto de Valdeón och Posada de Valdeónin.

Kärrvägen ansluter sig till LE-244 (4t50min) (1110 m). Gå över asfaltvägen till kärrvägen som korsar en bro (4t55min) (1075 m) och delar sig snart därefter (4t57min) (1070 m). Fortsätt till vänster.

Du korsar en bro till (5t03min) (1025 m) innan Du kommer till Caldevilla de Valdeón (5t11min) (1000 m). Följ vägen som slingrar sig genom byn neråt. Vägen är kantad av vackra stenbyggnader och trästugor. Efter att ha passerat en källa går Du över en bro och svänger till höger enligt vägvisaren mot "Posada de Valdeón" (5t21min) (985 m). Den förtjusande vägen leder genom Soto de Valdeón (5t26min) (965 m) mot Posada de Valdeón. Kantad av ståtliga träd tar kärrvägen Dig till CV 80/10 (5t47min) (925 m). Sväng av till vänster och återvänd till början av leden (6t).