Vandringen från Valdeón till Cain

Posada de Valdeón - Mirador del Tombo - Ermita de Corona - Cain - Posada de Valdeón

Köranvisning: Kör väg LE-243 eller CV 80/10 till Posada de Valdeón. Mittemot skylten "Oficinas e Informacion", på andra sidan av CV 80/10, hittar Du på en husvägg en vägvisare mot "Ruta de Cares, PR-PNPE-3".
(Vägkarta)

Denna populära led är inte vår favorit. På vissa ställen går den längs en smal asfaltväg rikligt med biltrafik.

Följ gatan som börjar vid vägvisaren (925 m). När Du kommer till ett vägskäl, där en gul-vit markering visar till vänster, gå till höger (3min) (915 m). Senare ska Du vika av till vänster till "Travesia del Cementerio" (9min) (910 m). Snart efter att ha korsat bron över ån Cares (13min) (905 m) bry Dig inte om vägen som viker av till vänster utan håll till höger. Strax därefter delar sig vägen. Fortsätt till höger till en kärrväg (16min) (905 m).

Kärrvägen stiger svagt uppåt på vänstra sidan av Posadas bassäng till ett vägskäl (24min) (910 m), där Du fortsätter till höger. Inom kort öppnar sig en utsikt mot Cordinanes de Valdeón med Picos de Europa i bakgrunden. Vägen sluttar ner till asfaltvägen som löper mellan Posada de Valdeón och Cain (40min) (845 m). Följ skylten mot Cain till vänster. Du kommer till Tombos utsiktspunkt (44min) (825 m), där Du hittar ett kors och en rådjurstaty. Från Tomba fortsätter Du längs en kärrväg, som senare korsar asfaltvägen (49min) (780 m). På höger hand reser sig Picos de Europa.

Håll till vänster i nästa vägskäl (1t02min) (690 m). Stigen ansluter sig till en kärrväg (1t04min) (685 m), som Du följer till vänster. När Du kommer till asfaltvägen (1t09min) (690 m) sväng av till höger. Du passerar Teja Oscuros källa och fortsätter neråt tills Du hittar en kärrväg som viker av till höger (1t19min) (640m). Kärrvägen leder över en bro (1t24min) (630 m) och går vidare mot "Ermita de Corona". Efter att ha korsat en bäck fortsätter Du neråt till Coronas kapell (1t26min) (625 m).

Så småningom smalnar kärrvägen till en stig, som passerar flera stenstugor och dyker in i skogen. Håll ett öga på stigens vänstra sida, där Du hittar en bro längs vilken Du korsar ån Cares (1t45min) (560 m). Efter bron ska Du vika av till höger. Under vandringen längs asfaltvägen passerar Du vägvisaren mot "Monte de Corona", korsar en bro, går förbi en källa och korsar en bro till innan Du kommer till Cain (2t12min). Återvänd på samma väg tillbaka till Posada de Valdeón (4t20min).