Sotres - Refugio Ándara - Vao de los Lobos - Vega del Tronco - Sotres

Sotres (Hoyo del Tejo) - Refugio Ándara - Vao de los Lobos - Vega del Tronco - Hoyo del Tejo

Köranvisning: Kör väg AS-264 till Poncebos, där Du hittar en skylt "Funicular de Bulnes" mellan kilometerstolparna 6 och 7. Här delar sig vägen. Fortsätt uppåt till CA-1 med en skylt mot Tresviso. Efter 11 km tar CA-1 slut i Sotres. Fortsätt genom byn rakt fram till en smalare asfaltväg. Ca 3 km från Sotres hittar Du en stor parkeringsplats, informationstavlor och vägvisare på vägens högra sida.
(Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (1300 m) ska Du följa vägvisaren mot "Ruta de Ándara" uppåt. Gul-vita markeringar visar vägen till hjärtat av Picos de Europas ostmassiv med en utsikt mot topparna av centralmassivet - Pico Macondiú, Sierra Cocón och senare Picos del Jierro. Under vandringen längs Canal de las Vacas kant passerar Du Jazucas stugor och kommer fram till Ándaras stuga (50min) (1715 m).

Från stugan ska Du följa andra sidan av klyftan mot "PR-PNPE-28". Kärrvägen med gul-vita markeringar sluttar svagt neråt. På klyftans motsatta sida skönjs Cerezals stugor och längre bort byn Tresviso.

När vägen delar sig vid en liten utsiktsbalkong (1t10min) (1640 m), ska Du gå till vänster enligt vägvisaren mot "PR-PNPE-28". Det är lätt att gå längs den svagt utför sluttande vägen, som leder genom bokskogen till "Vao de los Lobos" (2t05min) (1135 m).

I det här vackra stället hittar Du en källa. Var noga med att Du fortsätter längs vägen som svänger snävt till vänster mot "Hoya del Tejo". Alltså ta inte vägen uppåt mot "Bejes".

Vägen löper fortvarande i bokskogen. Bry Dig inte om kärrvägen som viker av till höger (2t18min) (1105 m). Senare börjar Du vandra genom ett öppet landskap och stiger ovanför Crezals stugor. Håll Dig på huvudvägen och strunta i en gräsbevuxen sidoväg till vänster (2t46min) (1130 m). Inte heller bryr Du Dig om en annan sidoväg med en vägvisare mot "Haydo de Valdediezma" till vänster (2t56min) (1140 m).

Efter att ha korsat Vega del Troncos grässlätt börjar en lätt stigning längs sluttningen av Cuesta Les Cuerres (3t) tillbaka till parkeringsplatsen (3t30min).