Vandringen till högplatån Vega de Llos

Posada de Valdeón - Majada de Argolla - Collado de Bustiello - Vega de Llos - Soto de Valdeón - Posada de Valdeón

Köranvisning: Kör väg LE-243 eller CV 80/10 till Posada de Valdeón. Från byns västsida - vid CV 80/10, nära kilometerstolpen 14 - börjar en smal grusväg med en vägvisare "Ruta de la Vega de Llos, PR-PNPE-12" och gul-vita markeringar. (Vägkarta)

Grusvägen (925 m) smalnar av till en kärrväg, som leder till Soto de Valdeón (10min) (940 m). Fortsätt rakt fram längs en smal asfaltväg genom byn till Caldevilla (22min) (975 m), där Du hittar en vägvisare mot "Vega de Llos" i början av en kärrväg. Följ denna vägvisare. Alltså gå inte till vänster över bron till byns centrum.

Kärrvägen stiger svagt uppåt i lövskogen, genom en port till ett vägskäl (34min) (1015 m), där Du fortsätter uppåt till höger. Högre upp blir skogen glesare och Du ser Picos de Europas grå bergvägg. På foten av bergväggen ligger Llos högplatå dit Du är på väg.

Bry Dig inte om kärrvägen som viker av till höger till en åker (53min) (1120 m). Efter att ha passerat Argollas stenstuga (1t02min) (1170 m) svänger vägen till höger vid vägvisaren mot "Vega de Llos". I nästa vägskäl (1t10min) (1235 m) visar en gul-vit markering och en pil till höger till skogen. När Du kommer till en T-korsning (1t15min) (1265 m), gå till höger igen.

I Bustiello (1t23min) (1340 m) kan Du ta en liten paus vid källan innan Du fortsätter rakt fram enligt vägvisaren mot "Vega de Llos". Senare återvänder Du tillbaka till Bustiello.

Under den branta stigningen öppnar sig en fin utsikt över Valldeóns dal och mot Picos de Europas central- och västmassiv (1t30min) (1390 m). Efter att ha klättrat ovanför lövskogen utbreder sig det böljande landskapet av Vega de Llos (1t50min) (1540 m). På övre delen av Llos högplatå hittar Du en källa (1t55min) (1580 m) och en stenstuga på dess vänstra sida. Platån är omringad av Los Moledizos och Torre Bermeja. Du har också chans att se rådjur.

Återvänd tillbaka till Bustiello (2t25min) och följ vägvisaren mot Soto de Valdeón till vänster. Du vandrar längs en bred, gräsbevuxen stig med en utsikt mot gröna sluttningar och gråa bergstoppar i bakgrunden. Längre fram dyker stigen in i ekskogen där Du struntar i stigarna till höger. Senare blir stigen smalare och Du kan beundra utsikten mot Picos de Europa.

Den första byn som Du ser i Valdeóns dal är Caldevilla, men stigen sänker sig inte till denna by utan fortsätter på sluttningens övre del ännu ett tag innan den sluttar ner till Soto de Valdeón (3t15min), där Du svänger av till höger till den redan bekanta vägen (3t16min) som Du följer tillbaka till Posada de Valdeón (3t26min).