Canal del Embudo

Fuente De - Canal del Embudo - Collado de Liordes - Vega de Liordes - Alto de la Canal - Canal de Pedabejo - Alto de Ramoña - Invernales de Berrugas - Fuente De

Köranvisning: Kör väg CA-185, som förbinder Potes med Fuente De, till Fuente De, där Du hittar en stor parkeringsplats vid en informationskiosk. (Vägkarta)

På ostsidan av parkeringsplatsen (1080 m) hittar Du en stor järnport med en gul-vit markering. Gå genom porten och fortsätt över ängen uppåt till vänster till en stig med en vägvisare mot "Vega de Liordes, PR-PNPE-25" vid en källa (4min) (1110).

Stigen zickzackar sig uppåt längs Monte Querres sluttning. Senare ska Du svänga av till vänster till en annan stig (20min) (1215 m). Nästan omedelbart hittar Du en vägvisare mot "Tornos de Liordes" vid stigen, som börjar slingra sig brant uppåt längs Canal de Embudos bergvägg.

Under vandringen blicker Du ut över Fuente Des dal och Peña Cascajals sluttningar bakåt.

När Du kommer till passet av Liordes (2t05min) (1960 m) börjar stigen slutta svagt neråt mellan stenblock. På vänster hand hittar Du en liten lagun (2t08min) (1940 m), vid vilken öppnar sig en utsikt mot Liordes högplatå, dit Du är på väg. Följ de gul-vita markeringarna rakt fram tills Du hittar på vänster sida ett stenblock med en text "CABEN" (2t11min) (1925 m). I det här stället ska Du svänga av till vänster till en annan stig med gul-vita markeringar. När stigen delar sig (2t14min) (1910 m), gå till höger. Först vandrar Du längs högplatåns vänstra bryn. När Du ser längre bort en stuga, ska Du korsa platån till stugan (2t35min) (1880 m).

Vid hörnet av stugan hittar Du en tydlig stig med gul-vita markeringar. Stigen leder still sluttningen av Alto de la Canal.  Omgiven av intressanta bergsformationer, bland andra den markanta Torre de la Regaliz, klättrar Du till passet (2t57min) (2035 m), där Du kan stiga upp till en hälla på stigens vänstra sida för att beundra utsikten mot Picos de Europa.

Från passet sänker sig stigen till Canal de Pedabejo. Lådräta bergväggar reser sig på vänster hand. När stigen delar sig (3t01min) (2015 m), följ markeringen till vänster. Den steniga och besvärliga stigen zickzackar sig neråt.

Efter det branta avsnittet delar sig stigen (3t30min) (1800 m). Följ inte de gul-vita markeringarna uppåt till höger, utan gå till vänster över ängen, där Du hittar stenhögar som markerar leden. Framför Dig syns en stuga, men innan Du når den, kommer Du till en stig med gul-vita markeringar (3t42min) (1690 m). Sväng av till vänster. Nästan omedelbart passerar Du en källa. Efter att ha korsat en grind (3t47min) (1630 m), ska Du hålla ett öga på stigens högra sida, där Du hittar en gul-vit markering några meter neråt till höger från stigen (3t50min) (1610 m). Här ska Du vika av till höger och följa markeringarna genom ängen mot kärrvägen som snart syns framför Dig. Du kommer fram till en trästolpe med en gul-vit markering (4t) (1575 m) och fortsätter rakt fram till kärrvägen (4t03min) (1550 m). Sväng av neråt till vänster.

Efter att ha passerat en källa öppnar sig en utsikt över dalen med Espinamas och Pidos byar. Från öppet landskap dyker vägen in i lövskogen (4t23min) (1410 m). När den vindlande vägen delar sig (4t33min) (1330 m), gå neråt till vänster. Alltså bry Dig inte om vägen till höger med en vägvisare mot "Majada de Bustantivo"

Vid Berrugas stugor kommer Du till ett vägskäl (4t46min) (1210 m) där Du håller till vänster utan att bry Dig om vägvisaren mot Pido.

Efter Fonfrias källa (4t51min) ansluter sig vägen till CA-185 (5t02min) (1110 m). Sväng av till vänster och återvänd tillbaka till parkeringsplatsen (5t07min).