Leden till Orandis dal

Covadonga - Vega de Orandi - Cueñe Les Porciles - Cabañas de Bastañar - Covadonga

Köranvisning: Kör väg AS-262 till Covadonga. Vid bron med lejonstatyer på ömse sidor hittar Du en vägvisare mot "Ruta de Orandi PR-PNPE-6 Ruta Reconquista GR-202". Leden börjar här. (Vägkarta)

Ta den stenbelagda vägen vid vägvisaren (230 m) och vik av till höger efter en minut mot "Orandi". Stigen med gul-vita markeringar stiger uppåt i lövskogen längs Ausevas sluttning till Colladin de Orandi (40min) (535 m). Från gläntan sänker sig stigen till Vega de Orandi (46min) (520 m). På höger hand hittar Du en grotta med djupa håligheter dit vattnet av ån Les Mestes rinner.

Promenera över grässlättet, på åns vänstra sida mot en trästolpe som Du kan se längre bort. Från stolpen börjar Du följa platåns vänstra bry till dess ända, där en gul-vit markering visar vägen längs stentrappor över en stängsel (54min) (535 m).

I Les Mestes passerar Du en bro (1t05min) (565 m) och stannar på åns vänstra sida. På vissa ställen är stigen otydlig, men följ de gul-vita markeringara. Snart visar markeringen till vänster till en gräsbevuxen sluttning. Uppe på El Pandal (1t17min) (635 m) ska Du svänga till vänster svagt uppåt mot två stolpar som syns längre bort. Vid stolparna hittar Du en informationstavla och vägvisare mot "Las Llacerias, Moferos, PR-PNPE-6" (1t23min) (675 m). Var noga med att Du går till leden PR-PNPE-6 till vänster. Alltså fortsätt inte på den gräsbevuxna sluttningen uppåt till höger till Ruta Reconquista.

Stigen leder till toppen av Cueñe Les Porciles (1t32min) (710 m) där Du blicker ut mot Picos de Europa och Sierra la Estaca krönad med korset Cruz de Priena. I nordväst böljar Sierra Raíz.

Under vandringen neråt ser Du Vega de Orandi nere på vänster sida. När stigen delar sig (1t40min) (700 m), gå till vänster. Stigen sluttar ner mot Güeseras dal. På dalens motsatta sida kan Du urskilja vägen till Covadongas sjöar.

Efter att ha passerat skylten "Moferos" (1t50min) (630 m) kommer Du till Las Llaceries stugor, där Du svänger av till vänster till en kärrväg (1t54min) (620 m). En minut senare viker Du av till höger. Vid Bastañars stugor (2t07min) (550 m) fortsätter Du rakt fram längs kärrvägen till vägen CO-4 (2t18min) (490 m). Följ denna asfaltväg neråt till vänster.

Du passerar Canónigos utsiktspunkt (2t32min) (390 m) ovanför Covadongas basilika. Fortsätt längs den slingrande vägen tills Du hittar en smal asfalterad väg som viker av till vänster  (2t47min) (280 m). Ta denna väg som leder börbi kyrkogården mot basilikan tillbaka till början av leden (2t53min).