Vandringen till Vegabaño

Soto de Sajambre - Refugio de Vegabaño - Mirador de Porros - Soto de Sajambre

Köranvisning: Kör väg N-625 till norrsidan av Oseja de Sajambre, där Du svänger av till en smal asfalterad väg mot "Soto de Sajambre". Efter ca 4 km kommer Du till Soto de Sajambre. (Vägkarta)

Följ först röd-vita och senare gul-vita markeringar genom byn till en vägvisare mot "Vegabaño PR-PNPE-9 El Frade (925 m). Nästan omedelbart passerar Du en källa och en tvättstuga. Kärrvägen leder över gröna ängar mot berget Beza. Bakom öppnar sig en utsikt mot Sierra de Rumiadas toppar.

Efter att ha passerat några stenstugor dyker vägen in i bokskogen. Lite längre fram visar en gul-vit markering vid en stor äng uppåt till höger (20min) (1080 m). Följ markeringen, men bry Dig inte om kärrvägen som viker av till höger direkt därefter. Håll Dig på kärrvägen och strunta i avvikande stigarna. Mellan trädstammar ser Du Rumiadas på höger hand. Du passerar en stuga (33min) (1170 m) och kommer till en korsning (43min) (1250 m), där Du följer vägvisaren mot Vegabño till vänster.

Kärrvägen går genom en port (48min) (1275 m) till Vegabaños högplatå (57min) (1320 m), där Du hittar en skylt "Majada de Vegabaño" och en vägvisare mot "Refugio de Vegabaño". Promenera på grässlättets högra sida till Vegabaños stuga (1t01min) (1330 m). Från högplatån öppnar sig en utsikt mot Picos de Europa och Sierra de Beza. I söder är den omringad av mjukare Pico Neón.

Det lönar sig att bekanta Dig närmare med omgivningen. Om Du tar till vänster från skylten "Majada de Vegabaño" hittar Du en gräsbevuxen kärrväg som leder till en lund med ståtliga träd. Efter ca 5 minuter kommer Du till en liten glänta omgiven av bokar.

Från högplatån ska Du återvända till den bekanta korsningen (1t10min) (1250 m), där Du håller till vänster. Vägen sluttar ner till en vägvisare mot "Mirador de Porros" (1t43min) (1140 m). Följ vägvisaren till vänster och vik sedan av till vänster till en stig. Från utsiktspunkten (1t44min) (1140 m) kan Du beundra utsikten över Sajambres dal ända fram till berget Pica Ten, som reser sig i bakgrunden av Oseja de Sajambre. I öster syns Pico Neón och i väster Rumiadas.

Återvänd till kärrvägen och fortsätt neråt rakt fram. Längre ner ser Du topparna av Cerezaledo och Beza ovanför trädkronor. Vägen sänker sig till byns övre del (2t25min) (940 m) och fortsätter till tvättstugan (2t27min).