Vandringsledeni genom Collau de Galabin till Vigueras

San Estebán - Collau La Galabin - Pico Vigueras - San Esteban

Köranvisning: Kör väg N-621 tills Du hittar skyltar mot Cuñaba och San Estebán mellan kilometerstolparna 167 och 168. Efter 2,6 km delar sig vägen. Fortsätt till vänster mot San Esteban 0,5 km till byn San Esteban, där Du hittar parkeringsplats vid brunnen. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 12km/5t

Återvänd på samma väg ca 200 meter tills du hittar en vägvisare mot "Collau La Galabin" på vägens vänstra sida (260 m). Ta kärrvägen som korsar bron och svänger sedan till vänster vid informationstavlan med upplysning om leden. Senare förändras kärrvägen till en stig, som stiger till klyftan av ån San Estebán (7min) (315 m). Under vandringen längs klyftans högra sluttning har du en fin utsikt över byn San Estebán mot Sierra de Cocon. Framför dig reser sig Sierra de Nedrina. Den djupt nedskurna ån flyter på vänster sida.

Stigen korsar flera bäckar innan den leder svagt neråt till bokskogen (1t05min) (750 m), där du hittar en bäck till. Kantad av frodig växtlighet blir stigen svår att gå på. När den delar sig (1t25min) (850 m), fortsätt till höger. Senare visar gul-vita markeringar vägen över ån (1t28min) (850 m).

När du kommer till Sombejos betesmark (1t34min) (880 m), ska du följa de gul-vita markeringarna till höger. Vänster hand syns ett vattenfall.

Markeringarna leder till en gräsbevuxen sluttning, där du följer stigen till bergskammen (1t50min) (1020 m). Följ kammen till vänster till Galabins pass (1t54min) (1040 m).

Markeringarna tar slut i passet, men om du vill besöka Pico de Vigueras, ska du ta av till höger från pussen, som du hittar i Galabin. Längre fram svänger stigen till vänster (2t20min) (1215 m). Du korsar en liten högplatå och kommer till Vigueras sluttning (2t30min) (1270 m). Fortsätt inte längs stigen till Vigueras norra sida, utan klättra upp till Vigueras top (2t43min) (1320 m), där du blickar ut över Sierra de Cocon.

Återvän på samma väg till  San Estebán (5t)