Sendero de la Piedra Negra

Köranvisning: Kör väg AL-5403 till Abrucena och sväng av till höger mot "La Roza Alojamientos Rurales" enligt skylten. Ca 400 meter längre fram skall Du följa skylten "La Roza" till höger. Efter 300 meter ser Du en skylt mot "Area Recreativa". När Du kommer till en korsning ca 200 meter längre fram, ska Du svänga av till vänster. Fortsätt uppåt och håll till vänster. Kör 8,7 km till "Area Recreativa" och fortsätt genom rekreationsområdet längs asfaltvägen ca 700 meter tills asfalten tar slut. I denna korsning ska Du svänga av till höger och fortsätta längs grusvägen 5,8 km tills Du ser på vänster sida flera vandringsskyltar. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 11,5km/3t10min

Vid skyltarna (1675 m) hittar Du en stig med röd-vita markeringar. Stigen löper genom tallskogen till en kärrväg (19min) (1810 m) som Du följer till vänster. Du vandrar mot höga berg och kommer till en liten glänta, där Du hittar en stig (30min) (1855 m). Stigen korsar en kärrväg (45min) (1960 m) och öppnar en utsikt mot Buitre. Du börjar gå svagt neråt. Efter att ha passerat skylten "Parque Nacional" kommer Du till en grusväg vid ett vattenfall (1t) (1900 m). Sväng av till vänster och promenera ca 50 meter tills Du hittar en stig som börjar från vägens vänstra sida.

Stigen korsar en bäck och fortsätter till en kärrväg (1t20min) (2005 m). Korsa inte kärrvägen till en stig med röd-vita markeringar, utan sväng av till vänster och fortsätt längs kärrvägen till Piedra Negras stuga (1t30min) (2055 m). Framför Dig reser sig La Cumbre och Cerro del Almiréz

Återvänd längs kärrvägen förbi stigen neråt. Vägen blir brantare och svänger sedan till höger (1t44min) (1905 m). Bry Dig inte om vägen som kommer från vänster (2t) (1905 m). Vägen blir bredare och Du har en fin utsikt från klippor mot dalen där Du kan se Fiñana och andra byar. I bakgrunden reser sig Sierra de Baza. Du passerar vattenfallet (2t10min) och fortsätter längs vägen tillbaka till början av leden (3t10min).