Ruta Cascada del Cinca

Cascada del Cinca

Köranvisning: Kör väg A-138 till Bielsa, där Du tar av mellan kilometerstolparna K80 och K81 till en smal asfalterad väg i riktning mot "Parador de Monte Perdido" och "Valle de Pineta". Fortsätt 14 km längs denna väg A-2611 tills Du hittar en stor parkeringsplats på vägens vänstra sida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 8,5km/2t30min

På andra sidan av parkeringsplatsen hittar Du flera vägvisare, en informationstavla och en kärrväg (1275 m). Vägen löper genom lövskogen till naturparkens ingång där Du går runt kättingen som forhindrar trafiken. Du vandrar svagt uppåt mot bergen som reser sig framför Dig. Högre upp syns Cincas vattenfall. På höger hand utbreder sig Larris sluttningar.

Efter att ha passerat en källa och korsat en bro, hittar Du en vägvisare på vägens vänstra sida (30min) (1415 m). Ta stigen som börjar vid vägvisaren i riktning mot "Cascada del Cinca". Ån Cinca flyter på vänster hand. Framför Dig syns Pico de Pineta. Under vandringen hittar Du möjligen rådjur (Rupicapra rupicapra).

När Du kommer till en korsning (1t05min) (1650 m) ska Du följa vägvisaren mot "Cascada del Cinca" till vänster. Stigen är kantad av Pico de Pinetas bergvägg. Du kommer till foten av vattenfallet som samlar ihop de mindre vattenfallen som strömmar från bergiga sluttningar av bergmassivet Macizo de Perdido (1t18min) (1715 m).

Återvänd på samma väg tillbaka till parkeringsplatsen (2t30min).

Du kan också göra en rundvandring längs "Camino de Montespro" som börjar från korsningen, men stigen är brant och smal. Om Du lider av höjdskräck, kan Du ha svårigheter med denna led. Stigen går först genom lövskogen och öppnar sedan en utsikt mot Monte Perdidos glaciär bakom Dig och över Pinetas dal. Följ gul-vita markeringar. Var noga med att Du tar av till vänster efter ca 40 minuters promenad (1970 m). Stigen går runt Montasios klyfta till andra sidan av dalen och sluttar sedan ner till Larris högplatå, där Du hittar kärrvägen som slingrar sig tillbaka till parkeringsplatsen. Under vandringen passerar Du några fantastiska vattenfall. Leden tar ca fyra timmar.