Parador de Monte Perdido - Llanos de Larri - Pista de la Larri - Parador de Monte Perdido

Köranvisning: Kör väg A-138 till Bielsa, där Du tar av mellan kilometerstolparna K80 och K81 till en smal asfalterad väg i riktning mot "Parador de Monte Perdido" och "Valle de Pineta". Fortsätt 14 km längs denna väg A-2611 tills Du hittar en stor parkeringsplats på vägens vänstra sida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 9km/2t30min

Promenera från parkeringsplatsen tillbaka till asfaltvägen och fortsätt ca 200 meter framåt till kapellet av "Ntra Sra de Pineta". Vid kapellet hittar Du en vägvisare som pekar på stigen mot "Llanos de Larri" och "Lagos de la Munia" (1285 m). Du vandrar genom lövskogen uppåt till en kärrväg (30min) (1500 m) som Du korsar längs stigen tre gånger. När stigen ansluter sig till vägen för fjärde gången, ska Du svänga av till vänster. Lite senare hittar Du en informationstavla med upplysning om naturparkens glaciärer (35min) (1555 m).

Larris högplatå är omgiven av ett fantastiskt berglandskap. Bakom Dig, i väst och söder, reser sig Cilindro (3325 m), Monte Perdido (3348 m) och Soum de Ramond (3259 m). Mot franska gränsen syns Pineta (2861 m), Forcarral och El Tormacal. I norr panoraman domineras av Punta Baja de las Blancas och Punta Alta de las Blancas ovanför Circo de La Larri. I nordost ser Du Estivas bergskamm.

När Du hittar två vägvisare (37min) (1565 m) gå till höger i riktning mot "Estiva", men börja inte klättra uppåt mot Estiva, utan följ kärrvägen som går genom platån mot vattenfallet som Du ser framför Dig. Ån Larri flyter på vänster hand. Vid vattenfallet hittar Du en stor göl (1t05min) (1620 m).

Återvänd till vägvisarna (1t27min) (1565 m) och ta kärrvägen neråt. Strunta i alla sidovägarna och -stigarna. Vägen sluttar sig genom en grind och kommer till en bro (1t42min) (1490 m) med en underbar utsikt mot ett mäktigt vattenfall som strömmer längs en röd bergvägg. Efter att ha korsat bron, går en stig till vänster. På hösten 2007 var denna stig spärrad.

Följ kärrvägen vidare neråt. Du korsar bron som går över ån Cinca (2t) (1415 m) och passerar en källa på brons andra sida. Du vandrar genom lövskogen tillbaka till parkeringsplatsen (2t30min).