Pineta

Refugio de Pineta

Köranvisning: Kör väg A-138 till Bielsa, där Du tar av mellan kilometerstolparna K80 och K81 till en smal asfalterad väg i riktning mot "Parador de Monte Perdido" och "Valle de Pineta". Fortsätt 4,8 km längs denna väg A-2611 tills Du hittar en liten skylt mot "Campo Municipal" på vägens vänstra sida. Vik av till denna grusväg och fortsätt ca 200 meter över en bro tills Du hittar flera vägvisare. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 15km/3t25min

Följ vägvisaren i riktning mot "Refugio de Pineta" till höger (1155 m) och håll till höger i nästa vägskäl. Kärrvägen har gul-vita markeringar och informationstavlor om flora och fauna. Vid fotbollsplanen (Campo Municipal) visar markeringen till vänster (7min) (1160 m) runt platsen. Du kommer till en korsning (10min) (1155 m) där Du svänger av till vänster. I nästa vägskäl, ska Du gå till vänster.

Du går runt bommen som förhindrar trafiken (21min) (1180 m) och fortsätter rakt fram. På dalgångens sluttningar ser Du små byar. Ån Cinca flyter på höger sida. Är Du i farten på hösten, har Du chansen att beundra de talrika lövträdens färgprakt på dalens sluttningar.

När vägen delar sig och du hittar ett gul-vitt kryss framför Dig (1t) (1220 m) fortsätter leden till höger, men vill Du ha en vidsträkt utsikt över dalen omgiven av Pico de Pineta och Pic Blanc, kan Du ta en avstickare till vänster och promenera till slutet av vägen. Stigningen tar ca 20 minuter.

Vägen till höger korsar fåran av en bäck och leder till en vägvisare (1t02min) (1215 m). Följ den i riktning mot "Refugio de Pineta" till höger till en stig. Stigen ansluter sig till en kärrväg (1t04min) (1185 m). Vik av till vänster. Senare visar markeringen till höger till en stig (1t08min) (1220 m) som löper på höger sida av fåran. Stigen förändras till en kärrväg. En gång till följer Du markeringen till en stig (1t28min) (1240 m).

När Du ser ett vattenfall på höger sida, visar markeringen till botten av fåran (1t32min) (1240 m). Under vandringen längs den steniga fåran håll ett öga på höger sidan av fåran, där Du hittar markeringen, som tar Dig till en stig (1t40min) (1240 m). Du stiger till A-2611 (1t43min) (1255 m), och viker av till vänster. Efter ca 200 meter, ska Du svänga av till vänster till en smal asfaterad väg (1t46min) (1255 m) som leder till Pinetas stuga (1t47min) (1245 m).

Återvänd på samma väg eller längs A-2611 till början av leden (3t25min).